Forord
Denne håndbog udleveres til personer, der er tilkendt Borgerstyret Personlig Assistance efter Servicelovens § 96. Håndbogen tager udgangspunkt i Bekendtgørelsen nr. 1009 af 28/10 2009, Bekendtgørelse nr. 1180 af 14.10.2010 og Vejledning om Borgerstyret Personlig Assistance nr. 94 af 10.11.2009 samt KL’s vejledning om Borgerstyret Personlig Assistance af 28. september 2018.
Håndbogen er et redskab til dig, så du kan få indblik i hvordan du forholder dig i forskellige situationer. Håndbogen kan også anvendes som opslagsværktøj for dine hjælpere. Har du valgt at overdrage arbejdsgiveransvaret til en forening, er det håndbogen der danner grundlag for Tønder Kommunes udmåling af det kontante tilskud du bevilliges.
Håndbogen vil løbende blive revideret. Når det sker, vil der blive fremsendt nye rettelsesblade, som du skal sikre erstatter de gamle.
Har du kommentarer, ris eller ros, er du velkommen til at komme med dem.
Det er vigtigt, at dine hjælpere kender indholdet af denne vejledning, og at de har mulighed for at læse i den ved tvivlspørgsmål.
Hvad er BPA
Hvad siger loven
SEL’s § 96 Borgerstyret Personlig Assistance (BPA-ordning) gælder for voksne (over 18 år). BPA-ordning ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til borgere, der har behov for pleje, overvågning og ledsagelse.
§ 96. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance. Borgerstyret personlig assistance ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte.
Stk. 2. Det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter stk. 1, at borgeren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. Det er desuden en betingelse, at borgeren kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pågældende indgår aftale med en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed om, at tilskuddet overføres til den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne vedrørende spørgsmål om ansættelse og afskedigelse af hjælpere varetages i så fald af den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed i samråd med den pågældende.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere, der ikke er omfattet af personkredsen efter stk. 1, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at dette er den bedste mulighed for at sikre en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp for borgeren.
Stk. 4. I de situationer, hvor borgeren eller en nærtstående er arbejdsgiver, skal kommunalbestyrelsen tilbyde at varetage lønudbetaling m.v.
Personkreds
For at få hjælp efter SEL’s § 96 stk. 1 skal du have en betydelig og varig nedsat funktionsevne, med et behov, der gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte til pleje, overvågning og/eller ledsagelse for at kunne opbygge eller fastholde et selvstændigt liv for dig.
Du skal i høj grad være afhængig af hjælp til at udføre almindelige daglige funktioner, som madlavning, rengøring, bad, skrive, indkøb og du skal have et omfattende behov for pleje, overvågning, ledsagelse eller praktisk bistand.
Ordningen er som udgangspunkt rettet mod personer med mere massive og sammensatte hjælpebehov.
Såfremt dit behov kan afhjælpes med personlig hjælp og pleje i henhold til SEL’s § 83 og ledsageordning i henhold til SEL’s § 97, visiteres du ikke til BPA-ordning.
Har du fået bevilliget BPA-ordning, beholder du ordningen så længe du opfylder betingelserne, dette gælder også efter folkepensionsalderen.
Har du fået bevilliget en BPA-ordning, kan du ikke samtidig få ledsagelse efter SEL’s § 97. Udmålingen af hjælp til personlig hjælp og pleje sker efter en konkret individuel vurdering af dit behov for hjælp og altid i et samarbejde med dig.
Hvad skal der til for at få bevilliget en BPA-ordning?
Det er en betingelse for at få tilskud til ansættelse af hjælpere efter SEL § 96 stk. 1, at du er i stand til som minimum at fungere som arbejdsleder for hjælperne.
Som arbejdsleder skal du
- udarbejde jobbeskrivelse og stillingsannonce
- udvælge hjælpere og varetage ansættelsessamtaler
- varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne
- varetage oplæring og daglig instruktion af hjælperne
- afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS-Samtaler)
- afholde personalemøder.
Du kan vælge mellem tre løsninger
- Du er arbejdsleder men overdrager arbejdsgiveransvaret til en nærtstående, forening eller et privat firma. Tilskuddet vedr. din BPA overføres direkte til dem du har udpeget til at udføre opgaven.
- Du er både arbejdsleder og arbejdsgiver og varetager de dertilhørende opgaver, også lønadministrationen, m.v.
- Du er arbejdsleder og arbejdsgiver, men overlader lønadministrationen til kommunen. Med nærtstående menes ægtefælle, samlever, børn, svigerbørn, forældre eller søskende.
Som arbejdsgiver skal du
- sikre at formelle krav ved ansættelse og afskedigelse af hjælpere overholdes
- udarbejde ansættelsesbeviser til hjælperen der overholder Lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet
- indgå lønaftaler
- udbetale Løn
- indberette skat, atp, feriepenge m.v.
- tegne lovpligtige arbejdsgiverforsikringer
- sikre at arbejdsstedet lever op til gældende regler for arbejdsmiljø, her under udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger (APV).
Bevilling og/eller ophør af BPA-ordning
Bevilling af BPA-ordning
Når du søger om en BPA-ordning efter SEL’s § 96, påbegynder sagsbehandlingen. Du skal sammen med sagsbehandleren udfærdige en beskrivelse af din funktionsevne og derudover skal der indhentes relevante lægelige/sagkyndige oplysninger.
Såfremt en BPA-ordning bevilliges, vil omfanget af hjælpen blive vurderet og udmålt af din sagsbehandler i kommunen. Der vil herefter blive udarbejdet en skriftlig bevilling, hvoraf omfanget af hjælpen fremgår, og BPA-ordningen kan iværksættes.
Af bevillingen fremgår hvor mange timer du bevilliges pr. uge og tilskuddets størrelse omregnet i kroner.
Du skal forvente, at der er en sagsbehandlingstid på 12 uger, efter du har henvendt dig til os.
Opfølgning og tilsyn
Opfølgning af din BPA-ordning vil foregå efter en konkret individuel vurdering, dog senest seks måneder efter iværksættelsen af ordningen. Her vil den bevilligede hjælp blive evalueret og eventuelt justeret.
Derefter vil BPA-ordningen som udgangspunkt blive revurderet en gang om året, dog hyppigere såfremt der opstår behov for dette.
Du kan anmode om justering af ordningen i forhold til din bevilling af godkendte hjælpertimer på et hvilket som helst tidspunkt. Til gengæld skal du henvende dig, hvis der sker væsentlige ændringer i dit behov for støtte.
Tønder Kommunes opfølgning har fokus på at sikre
- at dit behov for hjælp er i overensstemmelse med den udmålte hjælp
- at du får den pleje, overvågning og ledsagelse som var hensigten med bevillingen
- at du fortsat opfylder betingelserne for hjælpen, herunder betingelserne for at kunne fungere som arbejdsleder og/eller arbejdsgiver
- at du tilrettelægger arbejdet for dine hjælpere tilfredsstillende, og dine hjælpere udfører dette tilfredsstillende for dig
- om der er for hyppige hjælperskift, som eventuelt kan give anledning til en særlig indsats.
Som led af opfølgningen vil vi føre tilsyn med hvordan opgaven løses. Det betyder at vi vil undersøge om BPA-ordningen fungerer efter hensigten. Det betyder også, at vi som led i tilsynet vil anmode om oplysninger i tilknytning til ordningen.
Oplysningerne kan eksempelvis være
- antallet af ansatte hjælpere
- arbejdsskemaer for hjælpere
- lønsedler
- kontrakt/aftaler der er indgået med leverandører.
Såfremt ordningen fungerer efter hensigten, vil din bevilling fortsætte.
Overførsel/opsparing af timer
Som udgangspunkt forventes det, at de timer du har fået bevilliget afspejler dit behov. Du kan dog indgå en aftale med Tønder Kommune om, at uforbrugte timer overføres til det efterfølgende år, og anvendes efter nærmere aftale. Der skal være tale om planlagt opsparing med et konkret formål, f.eks. ferie, kurser, familiesammenkomster, sportsarrangementer m.v.
Såfremt du har en større opsparing af timer, vil Tønder Kommune vurdere, om den tildelte hjælp er i overensstemmelse med dit behov.
Har vi ikke modtaget ansøgning om overførsel af timer inden den 15. december, vil timeregnskabet blive nulstillet pr. 1. januar.
Ophør af BPA
Såfremt du ikke længere er i stand til at administrere arbejdslederrollen, er du ikke længere berettiget til BPA-ordning. For at sikre at du har mulighed for at afvikle din BPA ordning, for såvel hjælpere samt eventuelt en forening, vil ophør altid blive varslet med 3 måneder.
Der skal i dette tilfælde udarbejdes en handleplan, som indeholder hvilken anden hjælp, der træder i stedet for.
Dødsfald
Din bevilling bortfalder ved udgangen af den måned, hvor dødsfaldet indtræder. Udgiften til dine hjælpere dækkes dog i minimum en måned efter udgangen af den
måned, hvor dødsfaldet er indtrådt.
Klageadgang
Ved uenighed i den afgørelse Tønder Kommune har truffet, kan du påklage denne, hvis vi ikke ændrer afgørelsen vil denne blive sendt til behandling i Ankestyrelsen. Klagevejledning vedlægges altid den skriftlige afgørelse.
Udmåling af hjælp
Udmåling af timer
Udmålingen af en BPA ordning foretages på baggrund af en individuel og helhedsorienteret vurdering af hvad du selv kan klare, hvilke funktioner hjælperne skal dække, i hvor mange timer, og på hvilke tidspunkter og om hjælpen ydes i eller uden for dit hjem. Ved en ny BPA-ordning og ved revurdering af en eksisterende BPA-ordning vil der af bevillingsskrivelsen fremgå hvor mange timer der er bevilliget.
Omregning af udmålt hjælp til kronebeløb
Det fastsatte timetal i en BPA-ordning er grundlaget for beregning af det kontante tilskud der udbetales. Tønder Kommune tager ved beregning af kronebeløbet udgangspunkt i timelønnen for kommunalansat, uuddannede social og sundhedspersonale løntrin 11. I beregningen indgår omkostninger som f.eks. feriepenge, pension, barselsfond, ATP m.v.
Dine hjælpere er ikke kommunalt ansatte medarbejdere og er derfor heller ikke omfattet af KL’s overenskomster på det kommunale område. Løn- og ansættelsesforholdene for hjælperne er alene et spørgsmål mellem dig, eller den der har påtaget sig arbejdsgiverrollen, og hjælperne.
Udgifter til hjælperne
Ved udmåling af BPA vil der som regel blive udmålt et særskilt beløb til dækning af direkte og indirekte omkostninger i forbindelse med at have hjælpere ansat. Beløbet er fastsat til 500 kr. pr. måned, som udbetales til din NemKonto. Der skal ikke aflægges regnskab for, hvad beløbet bruges til.
Hvis du er tilkendt bistands- eller plejetillæg udbetales der ikke beløb på 500 kr. Der skal dog altid træffes en konkret, individuel afgørelse, hvorfor beløbet i den enkelte sag kan være større eller mindre.
Beløbet skal eksempelvis dække følgende ekstra omkostninger i hjemmet: Handsker, ekstra toiletpapir, håndsæbe, ekstra forbrug af vand, varme, strøm m.v.
Derudover skal beløbet dække ekstra omkostninger udenfor hjemmet, eksempelvis billetter til hjælpere, hjælperes transport- og opholdsudgifter (herunder hjælper-udgifter ved ferie i udlandet m.v.) samt direkte arbejdslederudgifter eksempelvis tilskud til printer, papir, farvepatroner, internetabonnement, telefonudgifter m.v.
Bistands- og plejetillæg
Hvis du har fået tilkendt pension før 1.1.2003 kan du have et bistandstillæg eller plejetillæg til pensionen. Såfremt dette er tilfældet, skal der ved bevilling/revurdering af din BPA-ordning i hvert enkelt tilfælde vurderes, i hvilket omfang et tilkendt bistands-/plejetillæg skal indgå ved udmåling af hjælpen.
Såfremt dit eventuelle bistands-/plejetillægget ikke indgår ved udmålingen af hjælpen, skal dette i så fald dække både direkte og indirekte hjælperudgifter, hvorfor du ikke vil modtage tilskud jf. 3.3. Det vil fremgå af bevillingsbrevet til dig, hvorvidt bistands-/plejetillægget medgår til betaling af din BPA-ordning.
Merudgifter efter SEL’s § 100
Er du under folkepensionsalderen, og har du bevilliget BPA-ordning efter SEL § 96, kan du søge om dækning af merudgifter efter SEL § 100. For at få bevilliget dækning af merudgifter skal du have sandsynliggjorte udgifter over den årlige fastsatte takst. Taksten reguleres årligt af Socialministeriet.
De udgifter, der ikke dækkes via SEL’s § 96, kan du søge om at få dækket via SEL’s § 100. Dette kan eksempelvis være udgifter til medicin, befordring til behandling m.v. Bevilling af merudgifter jf. SEL´s § 100 bortfalder automatisk med udgangen af den måned du opnår folkepensions alderen.
Personlig assistance
Efter Beskæftigelsesministeriets lov om kompensation til handicappede på arbejdsmarkedet kan der ydes personlig assistance. Formålet er at bistå personer med nedsat funktionsevne i arbejdsfunktioner, som følger af arbejdsopgaverne.
Hvis du får tildelt Personlig Assistance jf. Lov om kompensation til handicappede i Erhverv, vil de timer der bevilliges efter denne lov blive modregnet i de timer, der bevilliges efter BPA-ordningen.
Timeudmålingen, og dermed det økonomiske tilskud vil blive reduceret.
Din hverdag
Hjælpemidler
Personlige hjælpemidler til dig, eksempelvis kørestole jf. SEL’s § 112, invalidebil jf. SEL’s § 114 og boligændringer jf. SEL’s § 116 skal du selv ansøge om.
Dette sker ved henvendelse til Tønder Kommune, Pleje og Omsorg, visitationen på Fabriksvej i Tønder, eller via borger.dk. Såfremt der er behov for hjælpemidler/arbejdsredskaber der skal understøtte hjælperens arbejdsfunktioner, skal du rette henvendelse til Tønder Kommune, Psykiatri og Handicap, Myndighed.
Omkostningen til hjælpemidler/arbejdsredskaber til støtte af hjælpernes arbejdsopgaver bliver dækket som en enkeltydelse jf. SEL’s § 96. Det sker efter regning.
Hospitalsindlæggelse, sygdom m.v.
Ved indlæggelser, hvor der sker en forværring m.v. er du forpligtet til at orientere Tønder Kommune. Forventes indlæggelsen at vare længere end én uge (fem dage), vil BPA-ordningen blive sat i bero, hvilket vil betyde, at hjælperne ikke modtager løn, da varetagelse af din pleje og omsorg m.m. skal foretages af personalet på sygehuset, jf. Sundhedslovens regler.
Din ferie
Ved udmåling af hjælpen til dig, vil der i bevillingen være indregnet timer til brug i forbindelse med ferie og weekendophold. Dette vil fremgå særskilt af din bevilling. Du disponerer selv over tilskuddet, og det er derfor dit eget ansvar at få timeforbruget til at slå til. Der kan ikke i forbindelse med din ferie eller weekend ophold bevilges yderligere timer, end det, der fremgår af bevillingsskrivelsen.
Såfremt, der skulle opstå et behov der ligger udover din bevillig, skal du ansøge om dette og vil vi træffe afgørelse efter udlands bekendtgørelsen.
Tilskuddet til direkte og indirekte rejseudgifter for hjælperne er fastsat så det også dækker hjælpernes rejse- og opholdsudgifter i forbindelse med ferie og weekendophold, uanset om det er i Danmark eller i udlandet. Du kan som udgangspunkt beholde din BPA-ordning ved ophold i udlandet i op til 14 dage.
Ved ophold i udlandet udover 14 dage skal din BPA-ordning som udgangspunkt afsluttes/sættes i bero. Du skal derfor kontakte Myndighed, Psykiatri og Handicap før endelige aftaler indgås.
Ekstern arbejdsgiver
Hvis du vælger en ekstern arbejdsgiver
Du har mulighed for at indgå aftale med en nærtstående, en forening eller et privat firma om overførsel af tilskuddet vedrørende din BPA-ordning. Herefter vil de være arbejdsgiver for dine hjælpere. Bemærk at arbejdsgivervirksomheden skal være godkendt af Socialtilsynet.
Når du vælger en ekstern arbejdsgiver, er valget alene dit ansvar. Eventuelle uoverensstemmelser mellem dig og dem du har valgt til at varetage arbejdsgiveropgaven, er ikke et anliggende for Tønder Kommune. Ligeledes vil eventuelle uoverensstemmelser mellem dine hjælpere og den du har valgt til arbejdsgiveropgaven og heller ikke være et anliggende for Tønder Kommune.
Den eksterne arbejdsgiver kan vælge at sige nej til at varetage arbejdsgiveropgaven for dig. Tønder Kommune påtager sig ikke ansvar for hvordan firmaerne/virksomhederne udfører opgaven.
Hvilke opgaver løser den eksterne arbejdsgiver for dig
Når du har valgt en ekstern arbejdsgiver, skal denne varetage alle opgaver som arbejdsgiver, og har dermed ansvaret for alle praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage et kontant tilskud til en BPA-ordning jf. ovenstående beskrivelse af arbejdsgiveropgaverne.
Det er dog fortsat dit ansvar at varetage rollen som arbejdsleder, dvs. tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne jf. ovenstående beskrivelse af arbejdslederopgaverne.
Vi vil anbefale at du sammen med den du har valgt at overdrage arbejdsgiveransvaret til afstemmer, hvilke opgaver der løses af hvem.
Afregning til ekstern arbejdsgiver for hjælperløn
Tilskuddet for hjælperudgifter vil blive udbetalt til din eksterne arbejdsgiver hver måned forud. Tilskud til hjælpernes løn under sygdom og barnets 1. og 2. sygedag udbetales efter regning. Bidrag til barselsfond dækkes efter regning. Beløbet til direkte og indirekte hjælperudgifter vil fortsat blive udbetalt til din NEM konto.
Afregning til ekstern arbejdsgiver for arbejdsgiveropgaven
Den eksterne arbejdsgiver modtager et honorar for varetagelse af arbejdsgiveropgaven. Honoraret for dette udgør 8 kr. pr. bevilliget time.
Dette afsnit er ikke gældende, såfremt du vælger at overdrage arbejdsgiveransvaret til en nærtstående.
Revision samt efterfølgende tilbagebetaling eller regulering
Den eksterne arbejdsgiver skal én gang årligt udarbejde et regnskab for det overførte tilskud til din BPA-ordning. Derudover skal den eksterne arbejdsgiver sikre, at der udarbejdes en opgørelse over de udmålte og forbrugte timer. Disse skal være Tønder Kommune i hænde senest den 1. marts
Tilskud, som ikke er anvendt til de formål der er nævnt i SEL’s § 96 skal tilbagebetales til Tønder Kommune. Det betyder, at hvis der er brugt færre timer end der er udmålt, eller er pengene brugt til andre formål end det der fremgår af bevillingen, skal det overskydende beløb betales tilbage til Tønder Kommune.
Såfremt der ikke indgås aftale om opsparing eller overførsel af timer, kan Tønder Kommune modregne tilskud til uforbrugte timer i førstkommende udbetaling.
Hvis du selv eller en nærtstående er arbejdsgiver
Disse valgmuligheder har du
Hvis du har fået bevilget BPA-ordning, og ikke har udpeget en ekstern arbejdsgiver,
har du følgende valgmuligheder vedrørende arbejdsgiveropgaven.
- Du kan vælge selv at være arbejdsgiver
- Du kan vælge, at en nærtstående (f.eks. en ægtefælle) skal være arbejdsgiver.
- Dernæst skal du vælge følgende:
- Du eller den nærtstående du har valgt til at løse arbejdsgiveropgaven kan vælge selv at varetage lønadministrationen
- Du eller den nærtstående du har valgt til at løse arbejdsgiveropgaven kan vælge at Tønder Kommune kan varetage lønadministrationen
- Du eller den nærtstående du har valgt til at løse arbejdsgiveropgaven kan vælge en virksomhed til at varetage lønadministrationen.
Hvis du vælger at Tønder Kommune skal varetage lønadministration vil dette ske
igennem Kommunens Lønadministration.
CVR-registrering når du selv er arbejdsgiver
Når du vælger selv at være arbejdsgiver, uanset om du selv er lønudbetaler eller om
lønnen udbetales af andre, skal du registreres som arbejdsgiver. Du kan på www.indberet.virk.dk få yderligere vejledning. Dette betyder, at du bliver registreret med et 8-cifret cvr-nummer, som sikrer en entydig identifikation af dig. Herefter kan du henvende dig i din bank og få oprettet en erhvervskonto.
Tilskuddet til dækning af hjælperlønningerne vil blive overført til denne erhvervskonto. CVR-nr. skal meddeles til Tønder Kommune.
Forsikring af hjælpere
Du har som arbejdsgiver pligt til at tegne forsikring for dine ansatte. Forsikringerne
skal være i orden inden hjælperen starter.
Det drejer sig om
- arbejdsskadeforsikring
- erhvervsansvarsforsikring
- rejseforsikring (ved rejser i udlandet).
Du eller den nærtstående, hvis den nærtstående er arbejdsgiver, beslutter selv i hvilket forsikringsselskab hjælperforsikringen skal tegnes.
Tønder Kommune udbetaler et beløb til dig svarende til præmien på ovennævnte,
når der fremsendes dokumentation for indgået aftale med forsikringsselskab.
Dette beløb overføres til din erhvervskonto.
Overførsel af det udmålte beløb
Hvis du selv eller en nærtstående vælger at være arbejdsgiver og lønudbetaler, vil der hver måned forud, blive overført et tilskud fra Tønder Kommune til din erhvervskonto til dækning af hjælpernes lønudgifter. Det er dit, eller den nærtståendes ansvar at få tilskuddet til at slå til. Såfremt tilskuddet overføres til en nærtstående eller du selv vælger at være arbejdsgiver, vil varetagelse af denne opgave ikke blive aflønnet.
Revision samt efterfølgende tilbagebetaling eller regulering
Du eller den nærtstående skal betale alle udgifter, som vedrører hjælpernes løn, direkte fra erhvervskontoen. Ved alle bevægelser på kontoen er det hensigtsmæssigt for dig at anføre så mange oplysninger som muligt om ind- og udbetalinger.
Der må ikke ske overførsel til/fra dine private konti og der må ikke være udbetalinger, der vedrører andet end dine arbejdsgiverrelaterede udgifter. Du eller den nærtstående skal én gang årligt udarbejde et regnskab for tilskuddet til løn til dine hjælpere. Derudover skal du eller den nærtstående sikre, at der udarbejdes en årlig opgørelse over de udmålte og forbrugte timer. Begge skal være Tønder kommune i hænde senest den 1 marts.
Tilskud, som ikke er anvendt til de formål der er nævnt i SEL’s § 96 skal tilbagebetales til Tønder Kommune. I praksis betyder dette, at er der brugt færre timer end der er udmålt, eller er pengene brugt til andre formål end det der fremgår af bevillingen, skal det overskydende beløb betales tilbage til Tønder kommune. Efter aftale med Tønder Kommune kan du dog indgå aftale om at udbetalt tilskud til uforbrugte timer overføres til det efterfølgende år.
Såfremt der ikke indgås aftale om opsparing eller overførsel af timer, kan Tønder Kommune modregne tilskud til uforbrugte timer i førstkommende udbetaling. Du eller den nærtstående skal gemme alle bilag i mindst fem år, og såfremt vi anmoder om det, skal der afleveres kontoudskrift og kopi af bilag.
Når du vælger at Tønder Kommune skal udbetale løn
Ansvar og procedure
Når du vælger at Tønder Kommune skal være lønudbetaler, er det fortsat dig der er arbejdsgiver for hjælperne. Tilskuddet til dækning af hjælpernes lønudgifter indsættes på din erhvervskonto.
Du skal udfylde en tilmelding til Kommunens Lønadministration og du vil herefter blive kontaktet, og få nærmere oplysninger om procedurer ved lønudbetaling. Du kan indberette løn over web-mail eller kontakte Lønadministration på telefon +45 74 92 90 33.
Det er dit ansvar at sørge for at Lønadministrationen modtager de relevante oplysninger for at sikre den korrekte lønudbetaling. Det er ligeledes dit ansvar at sikre, at lønudbetalingen hver måned ikke overstiger det beløb Tønder Kommune har udmålt til dækning af dine lønudgifter.
Lønadministration er udelukkende lønudbetaler og er ikke ansvarlig for hvorvidt udbetalingen er i overensstemmelse med indholdet af din bevilling.
Alle arbejdsgiverrelaterede spørgsmål som dine hjælpere måtte have, herunder spørgsmål om manglende eller forkert lønudbetaling, skal dine hjælpere rette til dig.
Hjælperens ansættelsesforhold
Som arbejdsgiver har du det fulde arbejdsgiveransvar over for dine ansatte hjælpere. Det vil sige, at du har ansvar for ansættelse, afskedigelse, lønindberetning, arbejdsmiljø, forsikringspligt og tilrettelæggelse af arbejdet. Du skal desuden informere om ansættelsesforholdene i hjælperordningen.
Der er nogle undtagelser for din ret til selv at aftale arbejdsvilkår med dine hjælpere.
- Tønder Kommune dækker som udgangspunkt ikke lønudgifter til hjælpere under 18 år
- Tønder Kommune dækker ikke lønudgifter til timer som ligger ud over gældende bevilling
- Tønder Kommune udbetaler ikke løn til handicaphjælpere udover 48 arbejdstimer pr. uge i gennemsnit set over en 4 måneders periode inkl. merarbejde. (Dette følger de til enhver tid gældende regler omkring arbejdstid)
- Såfremt hjælperen holder ferie med feriepenge fra det faste job hos dig, kan hjælperen ikke optjene løn hos dig i samme periode.
Ved annoncering efter hjælpere, skal du som arbejdsgiver overholde gældende regler om ligebehandling og forbud mod forskelsbehandling. Der må som hovedregel ikke forskelsbehandles på grund af race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse.
Socialministeriet har givet dispensation til området, så det er muligt at søge en handicaphjælper på nogenlunde samme alder som dig. Der ud over accepteres det normalt, at der kan søges en handicaphjælper af samme køn som dig, såfremt hjælperen skal hjælpe med personlig pleje. Det er derimod ikke tilladt at annoncere efter en hjælper af modsat køn eller med en anden alder.
Ved ansættelse af en handicaphjælper skal der udarbejdes en ansættelseskontrakt, der som minimum overholder Lov om Ansættelsesbeviser.
Du kan vælge at benytte en standardansættelseskontrakt for handicaphjælpere, men skal være opmærksom på, om der i ansættelsen er særlige forhold, der skal specificeres yderligere i ansættelseskontrakten.
Standardansættelseskontrakten for handicaphjælpere kan findes på www.bpa-arbejdsgiver.dk. Væsentlige vilkår skal fremgå af ansættelseskontrakten. Det er vigtigt at få angivet specielle ansættelsesbetingelser eller vilkår i kontrakten, eller lade kontrakten henvise til f.eks. en arbejdsbeskrivelse.
Det kan være en god ide, at du udarbejder skriftlig information til dine hjælpere om hvilke arbejdsopgaver de skal løse for dig. Løn- og ansættelsesforhold for hjælperne er et spørgsmål mellem dig som arbejdsgiver og dine hjælpere.
Tønder Kommune er ikke forpligtet til at tage højde for dine private aftaler eller særlige aftalte overenskomstmæssige forhold. Hvis du vælger at tiltræde en overenskomst, som sikrer medarbejderne andre løn- og ansættelsesforhold end det tilskud, som vi udmåler, er merudgiften således for din egen regning.
Hvis der skal ske væsentlige ændringer i dine hjælperes ansættelsesvilkår, skal ændringerne meddeles med varsel, der svarer til hjælperens opsigelsesvarsel. Væsentlige vilkårsændringer kan være f.eks. ændring af løn, pension, arbejdstid, ansættelsessted, væsentligt ændrede arbejdsopgaver m.v.
Afskedigelse af hjælpere
I nogle situationer er du som arbejdsgiver nødt til at opsige en hjælper. Du har ansvaret for at arbejdsforholdet afsluttes på en korrekt og ordentlig måde. Årsagen til opsigelsen skal være velbegrundet. Der skal have fundet en tjenstlig samtale sted forinden, hvor hjælperen er blevet gjort opmærksom på de forhold, som du er utilfreds med eller som nødvendiggør en opsigelse. Samtidig har din hjælper mulighed for at give sine synspunkter til kende.
Vi vil anbefale, at du inden du skrider til en eventuel opsigelse, søger råd og vejledning på www.bpa-arbejdsgiver.dk.
Ved alle former for opsigelse skal de gældende opsigelsesvarsler jf. overenskomst overholdes (se tabel 1 om gældende opsigelsesvarsler).
Uanset om opsigelsen er fra medarbejderens side eller fra din side, bør opsigelsen ske skriftligt. Tønder Kommune har ingen forpligtelser hverken overfor medarbejder eller dig, såfremt du ikke overholder gældende lovgivning. Dette er udelukkende et anliggende mellem medarbejderen og dig.
Tønder Kommune forbeholder sig ret til, ikke at refundere løn under sygdom til medarbejdere som har sygefravær længere end 3 måneder
G-dage
Som arbejdsgiver er du jf. gældende lovgivning pligtig til at betale arbejdsgivergodtgørelse til dine ansatte. Du skal betale til de første to dage, du er ledig. Det gælder, hvis dine ansatte har fået løn for mindst 74 timer indenfor fire uger op til, deres ledighed.
Du skal højst udbetale 16 g-dage pr. medarbejder pr. kalenderår Jf. gældende lovgivning på området. Tønder Kommune dækker eventuelle g-dage efter regning. Din årlige opgørelse over de udmålte og forbrugte timer skal indeholde oplysning om eventuel afregning af g-dage.
Frigørelsesattest
Det frarådes at udstede frigørelsesattester til medarbejdere der ikke kan beskæftiges fuldtids, da dette vil medføre afregning af g-dage til medarbejderen for hver endt vagt. Såfremt du har udstedt en frigørelsesattest, vil udgiften ikke blive refunderet af Tønder Kommune.
Hjælpernes vilkår under ferie, sygdom, barselsorlov, pension m.v.
Ferie
Dine hjælpere har ret til at afholde 5 ugers ferie pr. ferieår jf. ferielovens regler,
uanset om der er optjent feriepenge året før eller ej. Hvis hjælperen ikke har optjent feriepenge, må hjælperen selv finansiere ferien. Der henvises til www.bpa-arbejdsgiver.dk. Du skal i videst muligt omfang imødekomme hjælperens ønske om ferietidspunkt. Der skal ifølge ferieloven i videst muligt omfang tages hensyn til medarbejdere med skolesøgende børn.
Sygdom
Du skal fastsætte procedurer for hjælperens sygemelding. Det skal fremgå af proceduren, eventuelt i ansættelseskontrakten, til hvem og hvornår hjælperen skal melde sig syg. Du, eller den du har valgt som arbejdsgiver, skal udbetale løn under sygdom.
Sygdommen skal anmeldes til sygedagpengekontoret i hjælperens bopælskommune, hurtigst muligt jf. Lov om Sygedagpenge. Hvis anmeldelsen ikke modtages rettidigt, kan refusion først opnås fra det tidspunkt, hvor anmeldelsen er modtaget i bopælskommunen.
Det er din pligt som arbejdsgiver at sikre at fraværet anmeldes rettidigt, da du som Arbejdsgiver, vil blive gjort ansvarlig for en eventuel udgift på grund af manglende indhentelse af refusion. Yderligere information omkring Lov om Sygedagpenge kan du finde på www.nemrefusion.dk, hvor sygefravær også kan anmeldes.
Såfremt sygedagpengerefusionen fra hjælperens bopælskommune ophører, og dette skyldes handicaphjælperens forsømmelse af de pligter der følger af sygedagpengeloven, vil Tønder Kommune ophøre med at dække udgifter forbundet med dette. Tønder Kommune dækker udgifter til sygdom ved minimum 8 ugers ansættelse efter regning.
Din årlige opgørelse over de udmålte og forbrugte timer skal indeholde oplysning om eventuelle ekstraudgifter som følge af sygdom.
Lægeerklæring
Du kan forlange en tro-og love erklæring fra hjælperen om sygdom. Der kan ikke længere indhentes almindelige lægeerklæringer fra hjælperens læge. I tilfælde af længerevarende sygdom kan der indhentes anden dokumentation fra hjælperens læge, eller der kan i samarbejde mellem dig, hjælper og hjælperens læge udarbejdes en mulighedserklæring. Udgifter til dokumentation for sygdom eller mulighedserklæring skal afholdes af dig.
Sygefraværssamtale
Vi anbefaler, at du afholder en sygefraværssamtale med dine medarbejdere, hvis der er sygefravær over 14 sammenhængende dage. Ligeledes anbefaler vi, at du afholder sygefraværssamtaler såfremt du har medarbejdere der enten har haft hyppige korte fraværsperioder indenfor kort tid, eller har et påfaldende mønster i sygefravær, eksempelvis mandag/fredag. Nærmere oplysninger om lægeerklæringer og afholdelse af sygefraværssamtaler kan du finde på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering www.star.dk.
Barns 1. og 2. sygedag
Der udbetales løn ved barns 1. og 2. sygedag efter regning. Din årlige opgørelse over de udmålte og forbrugte timer skal indeholde oplysning om eventuel afregning af ovennævnte ekstraudgifter.
Graviditet, barsel og forældreorlov
Hjælperen har ret til fravær som følge af orlov. Hvis du har valgt at Tønder Kommune er lønudbetaler, og lønudbetalingen som følge deraf, varetages af Lønadministrationen, skal du kontakte Lønadministrationen på første fraværsdag. Lønadministrationen anmelder fraværet og sørger for at indhente refusioner efterfølgende. Du skal ligeledes give Lønadministrationen information, når hjælperens fravær slutter.
Pension
Hjælperne har ret til at Tønder Kommune udmåler en procentdel efter gældende satser, af den samlede lønsum som et á konto-beløb, til dækning af pension til de hjælpere som opfylder betingelserne for pension, jævnfør overenskomsten for uuddannede social og sundhedspersonale. Din årlige opgørelse over de udmålte og forbrugte timer skal indeholde oplysning om indbetaling til pension samt dokumentation for indbetaling til pensionsselskab. Tilskud, som ikke er anvendt til dette, skal tilbagebetales til Tønder Kommune.
ATP
Tønder Kommune skal dække omkostninger ved bidrag til ATP’s barselsordning for det private arbejdsmarked, jf. lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked. Disse omkostninger dækkes efter regning.
Barselsfond
Tønder Kommune betaler udgiften til Barselsfonden efter regning. Din årlige opgørelse over de udmålte og forbrugte timer skal indeholde oplysning om indbetaling til barselsfond.
Oplæring af hjælpere
Du eller den du har valgt til at varetage arbejdsgiveropgaven, varetager oplæring og daglig instruktion af hjælperne. Der vil, af din bevilling, fremgå hvor mange timer der afsættes til løn under oplæring af nye hjælpere. Oplysning om dette skal enten du eller den du har valgt til at varetage arbejdsgiveropgaven, indsende til Tønder Kommune, Psykiatri og Handicap.
Kurser til hjælperne
I en BPA-ordning er det som udgangspunkt ufaglærte personer, der skal kunne varetage opgaverne. Såfemt det, som følge af din funktionsnedsættelse, skulle være nødvendigt med oplæring eller kursus, for at dine hjælpere kan varetage opgaverne omkring dig, skal du kontakte myndighedsafdelingen i Psykiatri og Handicap. Myndighed vil herefter foretage en konkret og individuel vurdering af behovet.
Arbejdspladsvurdering (APV)
Arbejdet som hjælper er som udgangspunkt omfattet af alle arbejdsmiljølovens regler, og du, eller den du har valgt til at varetage arbejdsgiveransvaret skal derfor udarbejde en APV, som mindst en gang hver 3. år skal revideres. Derudover skal APV’en revideres, såfremt der sker væsentlige ændringer i situationen.
Arbejdspladsvurderingen skal udarbejdes af dig, eller den du har valgt som arbejdsgiver, og hjælperne i fællesskab. Regler og gode råd til udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger findes på: www.at.dk og www.bpa-arbejdsgiver.dk.
Hvis APV’en påviser, at der er behov for arbejdsrelaterede hjælpemidler, skal du kontakte myndighedsafdelingen Psykiatri og Handicap i Tønder Kommune. Eventuelle arbejdsrelaterede hjælpemidler følger det serviceniveau der er gældende for den kommunale hjemmepleje i Tønder Kommune. Disse udgifter dækkes efter regning.
Udmåling til P-møder, MUS-samtale mv.
Som arbejdsleder bør du afholde personalemøder (p-møder). Til dette vil din bevilling indeholde 1,5 time pr. kvartal pr. hjælper. Derudover vil din bevilling indeholde 1,5 time pr. hjælper pr. år til MUS samtale (Medarbejder Udvikling Samtale).
Råd og vejledning
Du kan få svar på de juridiske spørgsmål, der knytter sig til arbejdsgiver- og arbejdslederrollen, herunder regler om ansættelseskontrakter, arbejdsmiljø, forsikringer, ferieloven m.v. Du kan finde informationen på www.bpa-arbejdsgiver.dk
Ansvar , økonomi og informationspligt
Ansvarsfordeling
Det er dit ansvar at varetage rollen som arbejdsleder, dvs. tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne.
Ekstern arbejdsgivers (forening) ansvar
Ekstern arbejdsgiver skal varetage rollen som arbejdsgiver, og har hermed ansvaret for at administrere ydelsen og de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage et kontant tilskud til BPA ordning herunder:
- Ansættelse og afskedigelse af hjælpere
- Udarbejdelse af ansættelsesbeviser til hjælperne.
- Udbetaling af løn.
- Indberetning af skat, tegning af lovpligtige forsikringer, indbetaling til ferie og barselsfond og ATP.
- Gennemførelse af nødvendige arbejdsmiljøforanstaltninger.
- Kommunikation, samt eventuel regulering til kommunen.
Tønder Kommunes ansvar
Ved bevilling eller ændring af bevilling udarbejdes et afgørelsesbrev vedlagt en kroneberegning. I forbindelse med revurdering foretages ny kroneberegning på baggrund af aktuelle satser.
Økonomi
Honorar til ekstern arbejdsgiver
Ekstern arbejdsgiver lønnes med: kr. 8.- pr. bevilliget time.
Der udbetales følgende efter regning:
- Barselsfond
- Barnets 1. og 2. sygedag
- G-dage
- Ekstra udgifter ved sygdom
- Eventuel udgift til APV hjælpemidler
- Eventuelle udgifter til hjælpernes kurser
Når der ikke er behov for at opspare og overføre timer, har Tønder Kommune ret til at modregne tilskud til uforbrugte timer i førstkommende udbetaling. Tilskud, der ikke er anvendt til de formål, der er nævnt i SEL’s § 96, skal tilbagebetales til Tønder kommune.
Ændringer i din bevilling
Ved væsentlige ændringer i din bevilling eller ved ophør af bevilling, vil varslingsperioden som udgangspunkt være 3 måneder. Dette vurderes konkret og individuelt. Ændringer som følge af lovgivning kan ske med den anviste praksis.
Oplysningspligt
Såfremt ekstern arbejdsgiver får kendskab til ændringer af din situation, indlæggelser i mere end én uge, akut sygdom, forværring af funktionsniveau m. m. er denne uden ugrundet ophold forpligtet til at orientere Tønder Kommune.
Tavshedspligt og informationspligt
Du og din eksterne arbejdsgiver er forpligtet til at give nødvendige oplysninger om dig videre til Tønder Kommune. Oplysninger anses for at være nødvendige, når de har betydning for din bevilling.
Samtykke til videregivelse
I forbindelse med din BPA- ordning er det vigtigt at Tønder Kommune har tilladelse til at udlevere kopi af afgørelsesbreve, timeopgørelse og kroneberegninger til ekstern arbejdsgiver. Derfor vil vi sikre at der foreligger skriftlige samtykke fra dig.
Overgang fra én arbejdsgiver til en anden
Lov om Lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse finder anvendelse ved overførsel af medarbejder fra én arbejdsgiver til en anden.
Tønder Kommunes udbetaling af tilskud til ekstern arbejdsgiver sker med en måneds varsel fra udgangen af den måned, hvor der er indgået aftale om overførsel af tilskuddet, med mindre andet er aftalt mellem ekstern arbejdsgiver og Tønder
Kommune.
Oversigt over love, regler og links til mere information
Om ordningerne
- Lov om social service, LBK nr. 1114 af 30. august 2018
- Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, LBK nr. 1064 af 21. august 2018
- Lov om socialtilsyn, LBK nr. 42 af 19. januar 2018
- Bekendtgørelse om udmåling af tilskud til borgerstyret personlig assistance efter servicelovens §§ 95 og 96, BEK nr. 1246 af 13. november 2017
- Bekendtgørelse om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens, BEK nr. 987 af 24. august 2015
- Bekendtgørelse om socialtilsyn, BEK nr. 1251 af 13. november 2017
Ansættelsesvilkår
- Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselloven), LBK nr. 827 af 23. juni 2017
- Lov om sygedagpenge, LBK nr. 38 af 19. januar 2018
- Lov om barseludligning på det private arbejdsmarked (barseludligningsloven) Lov nr. 417 af 8. maj 2006
- Lov om arbejdsmiljø, LBK nr. 1084 af 19. september 2017
- Lov om arbejdsskadesikring, LBK nr. 216 af 27. februar 2017
- Bekendtgørelse af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, LBK nr. 896 af 24/08/2004
- Lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer, LBK nr. 1002 af – 24. august 2017
- Lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for – ansættelsesforholdet (ansættelsesbevisloven), LBK nr. 240 af 17. marts 2010
- Ferielov, lov nr. 60 af 30. januar 2018
Vejledninger til love mv.
Om ordningerne
- Vejledning om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance borgerstyret personlig assistance, VEJ nr. 10325 af 12. december 2017
- Vejledning om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens, VEJ nr. 10338 af 24. august 2015
- Vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område, VEJ nr. 10283 af 7. december 2017
- Vejledning om godkendelses- og tilsynsordning for foreninger og private virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter servicelovens §§ 95 og 96, VEJ nr. 10264 af 19. december 2017
- Vejledning om socialtilsyn, VEJ nr. 9300 af 30. april 2015
Om ansættelsesvilkår
- Vejledning om ret til orlov og dagpenge ved barsel, VEJ nr. 9051 af 9. februar 2018
- Vejledning om ansættelsesbeviser, VEJ nr. 9845 af 1. januar 2006
Information i øvrigt
Ankestyrelsen
Her kan du bl.a. kan læse om afgørelser og praksisundersøgelser om BPA/KT og andre ydelser efter serviceloven, fx merudgiftsydelse, hjælpemidler mv. www.ankestyrelsen.dk
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Her kan du finde vejledning om ferie og om, hvordan man søger refusion for sygedagpenge www.star.dk
Arbejdsmiljøweb
Her kan du finde en branchevejledning om handicaphjælperes arbejdsmiljø, som er udarbejdet af BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig Administration www.arbejdsmiljoweb.dk/krop-og-sundhed/handicaphjaelperens-arbejdsmiljoe
ATP’s barselfond
Her kan du læse mere om barselsfonden for private, som gælder for handicaphjælpere www.barsel.dk
Beskæftigelsesministeriet
Beskæftigelsesministeriets hjemmeside www.bm.dk
Specialfunktionen Job og Handicap rådgiver bl.a. om personlig assistance til handicappede i erhverv: www.star.dk/handicap
Center for Offentlige Kompetenceudvikling (COK)
COK udbyder kurser for kommunale medarbejdere om mange emner, herunder visitation og udmåling til BPA/KT. Kontakt COK for nærmere information på: www.cok.dk
Danske Handicaporganisationer
Danske Handicaporganisationer (DH) er paraplyorganisation for de danske handicaporganisationer. De 34 organisationer i DH har tilsammen over 330.000 medlemmer og dækker alle typer handicap. DH beskæftiger sig med handicappolitik, der er af fælles interesse for medlemsorganisationerne. www.handicap.dk
Rådgivningsfunktionen vedr. BPA/KT
Den uafhængige rådgivningsfunktion, Kooperationen, har oprettet en hjemmeside, hvor borgere med BPA/KT kan søge information og arbejdsgiverrådgivning, herunder en skabelon til ansættelsesbeviser: www.bpa-arbejdsgiver.dk
Socialstyrelsen
Socialstyrelsen har etableret en hjemmeside med information om socialtilsynets opgave med godkendelse og tilsyn med foreninger og virksomheder, der løser arbejdsgiveropgaven for borgere, der modtager BPA/KT:
Læs mere på Socialstyrelses hjemmeside