Målet er, at du opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til en videreuddannelse og beskæftigelse.
Ungdomsuddannelsen retter sig mod dig som ung, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse på ordinære vilkår med eventuel socialpædagogisk bistand. Du kan modtage et tilbud om ungdomsuddannelse umiddelbart efter undervisningspligtens ophør og indtil det fyldte 25. år.
Der kan være stor forskel på unge, som får tilbudt en STU – både funktionsnedsættelse, udgangspunkt og i behov.
Tønder Kommunes retningslinjer i forhold til STU - Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Unge under 25 år, der på grund af en varig nedsat psykisk eller fysisk funktionsniveau ikke har mulighed for at gennemføre en anden ordinær ungdomsuddannelse med tilhørende specialpædagogisk støtte.
At den unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig, beskæftiget og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt.
En STU kan sammensættes af elementer af undervisning, træning, praktiske opgaver samt sociale aktiviteter, herunder for eksempel bo-selv-træning, arbejdstræning og praktikforløb hvis muligt.
Bo-tilbud i tilknytning til et STU-forløb skal søges særskilt efter de almindelige gældende regler.
Uddannelsen og transport til uddannelsen betales af kommunen efter gældende regler.
STU-elever kan søge offentlig forsørgelse ved det fyldte 18. år efter de almindelig gældende regler (Uddannelseshjælp er formueundtaget, når man er elev i en STU).
Man skal henvende sig til uddannelsesvejledningen under Den kommunale ungeindsats i den kommune, hvor man bor. Derefter skal man have en samtale med en uddannelsesvejleder. Ofte sker denne samtale som en del af vejledningsindsatsen i 9. eller 10. klasse.
Er man under 18 år, skal forældre eller værge medvirke og inddrages i vejledningen om STU. Unge over 18 år opfordres til at inddrage forældre, værge eller bisidder i vejledningen om STU.
Hvis en ung ønsker at blive indstillet til en STU, så skal en uddannelsesvejleder, i dialog med den unge, udarbejde en skriftlig indstilling, hvor det begrundes, om den unges tilhører målgruppen for en STU. Begrundelsen kan understøttes af for eksempel skolefaglige udtalelser samt psykologiske og lægefaglige udredninger. Herefter skal kommunens STU-visitationsudvalg behandle indstillingen, og give en skriftlig afgørelse til den unge.
Du skal ansøge senest 1. oktober eller 1. april om muligheden for særlig tilrettelagt uddannelse.
Her vil medarbejdere i UU afklare, om du er omfattet af målgruppen samt vurdere omfanget af forløbet.
Visitationsudvalget vil på den baggrund træffe en konkret og individuel afgørelse om, hvorvidt og i hvilket omfang du er berettiget til det konkrete tilbud.
I Tønder Kommune er der nedsat et visitationsudvalg, som består af
- teamleder, myndighed Børn og Familie
- myndighedsleder, Voksen Socialområdet
- læringskonsulent, PPR
- teamleder, Jobcenter
- afdelingsleder, Den Kommunale Ungeindsats.
Du får en skriftlig afgørelse med begrundelse, herunder en vejledning om at kunne rette henvendelse til Klagenævnet for Specialundervisning, hvis du ønsker at klage over et afslag på at være i målgruppe for en STU eller over de tilbudte uddannelsessteder.
STU-visitationsudvalget skal give en skriftlig begrundelse for sin afgørelse, herunder en vejledning omkring at kunne rette henvendelse til Klagenævnet for Specialundervisning, hvis den unge ønsker at klage over et afslag på at være i målgruppen for en STU eller over de tilbudte uddannelsessteder.
Hvis den unge er i målgruppen for en STU, skal visitationsudvalget, hvis muligt, give den unge et valg mellem flere forskellige uddannelsessteder og gå dialog med den unge om, hvilken valgmulighed, der er den bedste for den unge.
Hvis den unge har behov for et ekstraordinært specialiseret tilbud, og kun ét uddannelsessted kan matche den unges behov uden, at det indebærer en urimelig lang befordrings- eller ventetid for den unge, så har kommunen ikke pligt til at give mere end et tilbud.
Kommunens pligt til at give valgmuligheder mellem flere tilbud bortfalder ligeledes, hvis et alternativ eller ønsket uddannelsessted samlet set inklusiv befordring er uforholdsmæssig dyrere, eller hvis kommunen efter en dialog med den unge vurderer, at et alternativ eller ønsket uddannelsessted indebærer en urimelig lang rejsetid eller ventetid for den unge.
Fra den 1. januar 2025 gælder følgende ligeledes:
Den unge kan også selv foreslå et uddannelsessted som alternativ til de uddannelsessteder, kommunen har givet som tilbud.
Når en ung er optaget på en STU, udarbejder uddannelsesvejleder i dialog med den unge en forløbsplan over uddannelsesforløbet. Forløbsplanen skal indeholde en overordnet beskrivelse af de aktiviteter og individuelle læringsmål, der skal indgå i den unges uddannelsesforløb. Uddannelsesvejleder følger løbende og mindst en gang årligt op på forløbsplanen og justerer denne efter behov og i dialog med den unge.
Når en kommune indgår en aftale med en STU-sted, der ikke er kommunens eget kommunale STU-tilbud, skal det altid ske på grundlag af en skriftlig kvalitetsaftale, der fastlægger krav til undervisningens indhold, tilrettelæggelse og omfang jf. gældende regler.
Fra 1. januar 2025 skal alle STU-steder registrere sig og beskrive deres tilbud på en landsdækkende og borgertilgængelig STU-portal.
Senest 12 måneder før afslutningen af STU-forløbet påbegynder kommunen i dialog med uddannelsesstedet og den unge at udarbejde et resursepapir, der skal understøtte planlægning og koordinering af, hvad den unge skal overgå til efter gennemført STU. Herunder at inddrage den unges perspektiver, fremtidsmuligheder og ønsker.
Senest tre måneder før afslutning af STU afholdes et møde med den unge, uddannelsesstedet, uddannelsesvejleder og øvrige relevante kommunale aktører for eksempel fra Jobcenter og Socialafdeling, der skal støtte den unge i videre aktivitet efter gennemført STU. Her skal der udarbejdes en konkret plan for, hvad der skal ske efter afsluttet STU.
En STU afsluttes med et uddannelsesbevis fra kommunen, der beskriver uddannelsens indhold og de kompetencer og læringsmål, den unge har opnået.
Unge med gennemført STU har adgang til det øvrige uddannelsessystem efter de almindelige gældende regler.