Har service og åbningstider ændret sig i Borgerservice?
Siden 2018 har det været muligt at bestille tid i Borgerservice, men under coronanedlukningen var det obligatorisk med tidsbestilling på grund af forsamlingsforbuddet.
Mange borgere var glade for tidsbestilling, så det opfordrer vi til, hvis man vil undgå ventetid. Alle er fortsat velkomne til at komme ind uden en tidsbestilling. Så kommer man til, når der er en ledig medarbejder i Borgerservice.
Hvis man ikke føler sig tryg ved at bruge elektronisk tidsbestilling, hvad gør man så?
Så er man meget velkommen til enten at komme ind og få hjælp af en medarbejder i receptionen, eller man kan ringe på tlf. 74 92 92 92 og få hjælp til at bestille tid pr. telefon.
Kan man fortsat komme ind fra gaden og blive betjent, selvom man ikke har bestilt en tid forinden?
Ja, det er man velkommen til. Man skal bare være forberedt på, at der kan være ventetid på nogle tidspunkter af dagen.
Kan man ringe ind på rådhuset og tale med Borgerservice?
Ja, man ringer på tlf. 74 92 92 92 og trykker 3, så bliver man stillet om til en medarbejder i receptionen, som stiller om til den man ønsker at tale med.
Hvad er så egentlig forskellen fra før til nu?
Faktisk ikke ret meget andet end at vi opfordrer folk til at bestille en tid i Borgerservice, så de undgår ventetid.
Skal man bestille tid, hvis man har brug for Borgerservice i en af de andre byer?
Fra den 1. september kan man henvende sig uden tidsbestilling i de lokale Borgerservicecentre på bibliotekerne i Skærbæk, Toftlund og Løgumkloster samt Borgerservice i Bredebro og Højer.
Holder de åbent på samme tidspunkter som på rådhuset?
Nej, ikke helt – men her på vores hjemmeside kan man se åbningstiderne i de lokale borgerservicecentre.
Se åbningstider i Borgerservice
Man kan selvfølgelig også ringe ind og spørge, hvis der er noget man er i tvivl om.
Hvis man kun skal aflevere for eksempel en kvittering eller andre dokumenter, skal man så bestille tid?
Nej, det behøver man ikke – man kan altid aflevere dokumenter og bilag i receptionen. Man kan selvfølgelig også ringe ind og spørge, hvis der er noget, man er i tvivl om.
Jeg har bestilt nyt pas – skal jeg bestille tid til afhentning?
Det bestemmer man faktisk selv. Man kan bestille en tid til at hente passet i Borgerservice, men man kan også vælge selv at hente passet i dokumentboksen på Rådhuset, som har åbent fra kl. 6 til kl. 22 - mandag til fredag.
Jeg synes, det har været forvirrende at holde styr på, hvordan reglerne er?
Vi har ikke været tydelige nok i vores kommunikation, så vi forstår godt, at nogle borgere har været forvirrede. Det beklager vi, og det skal vi nok få rettet op på.