Mål og rammer for sprogvurdering og sprogstimulering i Tønder kommune
Jævnfør loven om dag-, fritids- og klubtilbud med videre til børn og unge (Dagtilbudsloven) og lov om folkeskolen §11.
Siden lovændringen den 1. juli 2010, bliver sprogvurderingen målrettet de børn der skønnes at have behov for sprogstimulering.
Mål for sprogvurdering og sprogstimulering
Der gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen tre år, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.
Der gennemføres sprogvurderinger af alle børn i alderen omkring tre år, der ikke er optaget i et dagtilbud, og i forbindelse med sprogvurderingen gøres forældre opmærksomme på muligheden for, at deres barn kan blive optaget i et dagtilbud. Der gives sprogstimulering til børn som på baggrund af sprogvurderingen vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter.
Børn med en anden sproglig baggrund der ikke går i dagtilbud skal sprogvurderes. Viser sprogvurderingen at barnet har behov for sprogunderstøttende aktiviteter, skal barnet modtage et sprogstimulerende tilbud i form af en plads i et dagtilbud, 30 timer om ugen.
Barnets forældre inddrages i forbindelse med sprogvurderingen og sprogstimuleringen, og får vejledning i at understøtte barnets sproglige udvikling. Sprogvurderinger og sprogstimulering varetages af personer, der har særlige kvalifikationer til at varetage opgaven.
Rammer for praksis i Tønder Kommune for børn der benytter et Dagtilbud
Kompetencehjulets sprogdel laves på alle toårige børn i den kommunale dagpleje. I småbørnsgrupperne og når treårige børn starter i børnehave, udarbejdes et helt kompetencehjul to-fire måneder efter opstart.
Den sprogansvarlige pædagog vil ud fra kendskab til barnet, og kort før barnet fylder tre år, vurdere om det formodes, at barnet kan have behov for sprogstimulering.
Dette vurderes ud fra
Sproglige tegn
For eksempel åbenlyse forhold som at barnet ikke har et alderssvarende sprog, at barnet har udtalevanskeligheder, manglende begrebsforståelse, lille ordforråd, manglende opmærksomhed, mindre tydelig kommunikation og samspil samt ud fra resultatet af et Kompetencehjul.
Adfærdsmæssige tegn
For eksempel at barnet ikke bruger sproget i samspil med voksne eller andre børn, at barnet er passivt, har kontaktproblemer, og ikke tager initiativ til samspil eller leg. At barnet vælger lege hvor det kan undgå at kommunikere. At barnet viser tegn på aggressivitet, uro, tilbagetrukket, har koncentrations- og forståelsesproblemer eller barnet ofte kommer i konflikt.
Andre forhold
For eksempel at barnet ofte har eller har haft problemer med mellemørebetændelse. Eller viden om forhold i barnets hjemlige miljø, som kan begrænse eller forsinke barnets sproglige udvikling.
Vurderer pædagogen, at barnet kan have behov for sprogstimulering, indleder pædagogen et samarbejde med forældrene om at sprogvurdere barnet. Viser vurderingen at barnet har behov for en sproglig indsats sættes en sådan i værk.
Rammer for praksis i Tønder Kommune for børn der ikke benytter et Dagtilbud
Når barnet fylder tre år, vil forældrene modtage et brev i deres e-Boks om en kommende sprogvurdering.
Forældrene oplyses om at de skal tage kontakt til en sprogvejleder som gennemfører sprogvurderingen i hjemmet eller på Tønder Rådhus.
Reagerer forældrene ikke på henvendelsen, vil de modtage et opfølgende brev i deres e-Boks, hvor de bliver gjort opmærksomme på, at de efter loven er forpligtet til at lade deres barn sprogvurdere, samt forpligtet til også at indgå i et samarbejde om at sprogstimulere barnet, hvis det har behov for det.
Skulle det efter denne kontakt vise sig, at forældrene ikke ønsker at samarbejde om en sprogvurdering, sker der en underretning, hvilket bliver oplyst til forældrene. De samme regler gælder for børn med anden sproglig baggrund.
Forældre til børn med flere sprog har, såfremt barnet har behov for sprogstimulering, pligt til at lade deres barn optage i et sprogstimulerende tilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen. I det tilfælde hvor en eller begge forældre ikke er i beskæftigelse, er dagtilbuddet gratis. Dagtilbuddet ophører med at være gratis, når formålet er opnået, eller hvis begge forældre igen kommer i beskæftigelse.
Opfølgning på sprogvurderingen
For alle børn gælder det, at hvis opsamlingen på sprogvurderingen viser at barnet har behov for sprogstimulering, bliver der indledt et samarbejde med forældrene om hvorledes barnets bedst muligt sprogstimuleres. Forældrene bliver vejledt i hvordan de understøtter deres barns sproglige udvikling. Sprogstimuleringen bliver varetaget af personer, der har særlige kvalifikationer til at varetage opgaven.
Forældre har pligt til
- at lade deres barn deltage i en sprogvurdering hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet har behov for sprogstimulering
- at lade barnet deltage i en sprogvurdering hvis barnet ikke går i dagtilbud
- at lade barnet deltage i sprogstimulering, hvis barnet efter en sprogvurdering, vurderes at have behov for sprogstøttende aktiviteter.