Rømø-historier efterlyses til udviklingsplan

Hvad er Rømø helt præcist? Det spørgsmål søger de 14 parter bag udviklingsplanen for Rømø nu svar på. Derfor inviterer de til fælles historiefortælling den 27. januar​​​​​​​

Mandag den 27. januar sættes der stævne for at få endnu mere hånd om, hvad essensen af Rømø er. Den dag skal der med et histrorie-event arbejdes og fortælles historier om Rømø.
 
Formålet med historie-eventen er at grave de fortællinger frem, som skjulte skatte i folks hoveder og hjerter. Måske et barndomsminde om leg og gemmesteder blandt klitter og lyng, eller bare følelsen af det varme sand mellem tæerne eller en iskold dukkert i vinterkulden. Det kan være hvad som helst. Gode minder, anekdoter, myter, erfaringer eller holdninger er velkomne.
 
Til historie-eventen bliver der arbejdet i "værksteder", hvor deltagerne dykker ned i forskellige temaer om Rømø. Det, der fortælles, er limen i grundfortællingen om Rømø. 
 
- Det er utrolig vigtigt - ikke mindst for turismen - at vi er dygtige til kortfattet og let forståeligt at sige, hvad der er Rømøs DNA, fortæller turistchef Kenneth P. Madsen og fortsætter: 
 
- Med en skarp grundfortælling får vi et værktøj og budskab, vi kan bruge i markedsføringen fremover.

- Der er også andre måder, vi kan bruge historiefortællereventen på, supplerer chefkonsulent Karsten H. Jensen og fortsætter:
 
- Vi er sikre på, at når vi sætter folk sammen på den måde, som vi vil gøre til historiefortælleeventen, så dukker der nye historier frem, som vi kan fortælle til andre. Det kan blive en lille smule magisk!.

Endvidere er ideen med grundfortællingen, at den skal være grundlag for at inspirere til andre indsatser, der kommer senere, som blandt andet handler om design og udvikling af produkter med en særlig Rømø-sjæl.

Hvis man har lyst til at deltage og fortælle sine Rømø-historier og holdninger, så kan man tilmelde sig ved at skrive en mail til teknisk@toender.dk
 
Historiefortælle-eventen gennemføres af Kalb og Primetime
 
Fakta:
Udviklingsplanen - Én fælles retning for Rømø 2025 beskriver en vision for Rømø baseret på Rømøs DNA: historie, kulturmiljøer, landskab, natur, indbyggere, turisme og erhverv.
 
Bæredygtig helårsturisme er vækstmotoren, der skal drive udviklingen på Rømø.  
 
Med fokus på bæredygtig helårsturisme skal der skabes vækst i turismen hele året, og der skabes afledt heraf flere arbejdspladser - ikke kun i turismen - samt øget bosætning.

Udviklingsplanen bygger på fem strategier:
o    Styrk identiteten 
o    Styrk naturoplevelsen 
o    Forskøn ankomsten 
o    Styrk bymiljøet 
o    Saml kræfterne

De 14 parter bag udviklingsplanen for Rømø er Tønder Kommune, Tønder Erhvervsråd, Business Region Esbjerg, Rømø-Tønder Turistforening, Nationalpark Vadehavet, Naturstyrelsen, Tønnisgård, Enjoy Resort, Rømø Lys, Novasol Rømø, Feriepartner Rømø, Rømø Havn, Rømø-Sylt Linie og Rømø Foreningen.