Der blev sat pris på Borgerservice

​​​Det handler ikke om at få ekspederet borgerne så hurtigt som muligt. Det handler om at lytte til borgerne og give god service.

Så kort kan strategien i Tønder Kommunes Borgerservice formuleres. At denne strategi er noget helt særligt fik Borgerservice i Tønder Kommune et bevis på, da Borgerservice tirsdag aften deltog i finalen ved uddelingen af Årets Innovationspris.

Tønder Kommune var sammen med seks andre blandt de syv finalister til prisen, der blev uddelt af konsulentfirmaet Westergaard A/S, der rådgiver om kundeservice og borgerservice.

Ved prisuddelingen fik Tønder Kommune en tredjeplads.

Mens man nogle steder sætter mål for, hvor hurtige og hvor mange ekspeditioner medarbejderne kan nå, så tænker man i Borgerservice i Tønder Kommune helt anderledes.

- Vi er som udgangspunkt ikke enig i, at hurtig borgerservice er lig med bedre borgerservice, siger  daglig leder af Borgerservice, Marianne Valentin.

- Vi arbejder med helt andre parametre for, hvad god borgerservice er. Vi har den holdning, at borgerne skal føle sig set, mødt og hørt. Helt grundlæggende giver vi alle borgere to minutter til at fortælle om deres livssituation. Tidligere oplevede vi, at vi kun fik hjulpet med en del af borgerens problemer, da vi var for hurtige til at få afsluttet henvendelsen, siger Marianne Valentin og fortsætter:

- Vi har helt konkret udarbejdet et koncept, hvor vi hele tiden har fokus på at give relevant og nødvendig vejledning og hjælp.

Også i forhold til at ansætte medarbejdere i Borgerservice er man i  Tønder Kommune begyndt at tænke anderledes.

- Vi lægger meget stor vægt på, hvordan medarbejderne møder borgerne, både pædagogisk og kommunikativt. Når vi ansætter medarbejdere kigger vi meget på, hvordan de er som personer. Det faglige skal selvfølgelig også være på plads, men er der noget, der mangler på det faglige, så skal vi nok lære dem det, siger Marianne Valentin, der sammen med chefen for Borgerservice, Thomas Dam, glæder sig over, at andre har fået et positivt øje på borgerservicen i Tønder Kommune.

Fakta:
De øvrige seks finalister til Innovationsprisen var: Bus og Tog, NNIT, EWII, Erhvervsstyrelsen, Fullrate  og forsikringsselskabet If.

Førstepladsen gik til forsikringsselskabet If, og på andenpladsen kom EWII.