Chatbot skal hjælpe med pas og flytning

Tønder Kommune har implementeret en såkaldt chatbot, der på en nem og intuitiv måde skal hjælpe borgerne med spørgsmål vedrørende blandt andet pas, sygesikringskort og flytning.

"Hej, jeg er Tønder Kommunes chatbot. Jeg er i en testfase og kan for øjeblikket kun svare på spørgsmål om pas og folkeregister. Hvad kan jeg hjælpe dig med?"

Det spørgsmål bliver man fremover mødt med, når man besøger Tønder Kommunes hjemmeside.

Bag spørgsmålet står en såkaldt chatbot, der popper frem som et lille ikon nederst på hjemmesidens højre hjørne. Hvis man klikker på ikonet, står chatbotten klar til at hjælpe dig med spørgsmål vedrørende pas og folkeregisteret.

Det vil sige, hvis du for eksempelvis vil bestille et nyt pas, men er i tvivl om, hvordan du gør, kan du få hurtig betjening af chatbotten. Du skriver blot dit spørgsmål i en lille tekstboks, hvorefter chatbotten omgående svarer på dit spørgsmål.

Chatbotten vil også kunne svare på spørgsmål omkring folkeregisteret, for eksempelvis hvis du har brug for at vide, hvad et nyt sundhedskort koster, eller hvordan du melder flytning til det offentlige.

- Chatbotten er en forlængelse af Tønder Kommunes service til borgeren. Den er skabt ud fra et ønske om at, at vi gerne vil kunne hjælpe borgerne, når de har brug for det - altså døgnet rundt 365 dage om året, fortæller Marianne Valentin, afdelingsleder for Borgerservice i Tønder Kommune.

Kunstig intelligens
Den nye chatbot er baseret på kunstig intelligens og dansk sprogforståelse. Det gør det derfor muligt at kommunikere med chatbotten uden at skulle tage hensyn til slåfejl og stavefejl, det vil chatbotten selv korrigere og finde frem til det rigtige svar.

Teknologien er stadig meget ny, og Tønder Kommune er derfor en af de allerførste kommuner i Danmark til at tilbyde chatbotten som service.

- Vi har forud for implementeringen haft chatbotten i træningslejr hos både vores leverandør og hos medarbejderne i Borgerservice, der har testet den nøje. Her er der lavet et stort forarbejde for at sikre, at chatbotten er i stand til at forstå spørgsmål og komme med de rigtige svar, fortæller Marianne Valentin.

Chatbotten er i første omgang på prøve frem til midten af juni. Herefter beslutter Borgerservice, om chatbotten skal fortsætte og i så fald om den skal udvides, så den også kan svare på spørgsmål om andet end pas og folkeregister.

Fakta:

Når man chatter med chatbotten er man anonym. Chatbotten identificerer ikke, hvem den chatter med. Den trænes udelukkende på de spørgsmål, som brugerne stiller, og derfor opbevarer kommunen spørgsmålene i 3 måneder, hvorefter de slettes. 

Chatbotten er ikke beregnet til personlige oplysninger som f.eks. CPR-nummer, navn, fødselsdato mv..