Med ambitionen om at ændre unges opfattelse af pædagog- og håndværkerfagene har Tønder Kommune i år afsluttet sit andet talentforløb, som skal give unge praktisk erfaring og en dybere forståelse af fremtidens muligheder inden for pædagogik og håndværk. Projektet blev oprindeligt afprøvet sidste år med fokus på pædagogfaget, men behovet for dygtige fagfolk har ført til, at forløbet nu også inkluderer håndværkerfagene som tømrer og elektriker.
Forløbet bestod af tre praktikuger, fordelt på uge 38, uge 40 og uge 44, hvor eleverne deltog i de daglige opgaver og aktiviteter på fulde arbejdsdage. Hver elev havde tilknyttet en mentor på arbejdspladsen, der ugentligt har givet vejledning og skabt et trygt miljø for at lære noget. Den indledende udvælgelsesproces, hvor eleverne skulle indsende en ansøgning og deltage i en samtale, har givet dem værdifuld erfaring med ansøgnings- og interviewprocessen.
I alt 21 elever blev udvalgt fra samtlige kommunale skoler i Tønder, herunder Skærbæk Skole, Tønder Overbygningsskole, Løgumkloster Distriktsskole og Toftlund Distriktsskole. De 14 elever, der har været i pædagogpraktik, har fordelt sig på følgende institutioner: Nyskovens Børnehus, Børnegården Tønder, Nordre Børnehave Tønder, Højer Børnehus, Møgeltønder Naturbørnehave, Markledets Børnehave, Den Danske Børnehave, Løgum Børnegård, Bedsted Børnecenter, Børnehuset Humlebo, Agerskov Børnehave og Aktivitetshuset Toftlund.
De 7 elever, som var i praktik inden for håndværkerfagene, fik indblik i arbejdsopgaver hos Hydro i både Bedsted og Bredebro, AKD Kartoffelmelsfabrikken i Toftlund, Rolskov-El i Toftlund, Toftlund Maskinfabrik og ARLA Foods’ mejeri i Branderup. Flere institutioner og enkelte virksomheder havde glæden af at have flere talentelever, hvilket har styrket deres oplevelse af at være en del af et fællesskab på arbejdspladsen.
Forløbet blev afsluttet med et arrangement den 6. november på Campus i Tønder. Her deltog talenteleverne, deres forældre, samt studerende og lærlinge fra lokale uddannelser, der holdt oplæg om deres erfaringer. Eleverne fik både set faciliteterne på pædagoguddannelsen og en rundvisning på EUC, så de kan danne sig et realistisk billede af, hvad en uddannelse inden for pædagogik eller håndværk vil kræve og indebære.