Styrelsesvedtægt for Tønder Kommune 2023
KAPITEL 1 Kommunalbestyrelsen
§1
Tønder Kommunalbestyrelse består af 31 medlemmer.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen vælger en borgmester og en første og anden viceborgmester, jfr. § 6 i lov om kommunernes styrelse (i det følgende kaldet styrelsesloven)
§2
De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af Kommunalbestyrelsens møder fastsættes i kommunalbestyrelsens forretningsorden (i det følgende kaldet forretningsordenen) jfr. Styrelseslovens§ 2.
Stk. 2 Når et medlem vil være forhindret i at deltage i et kommunalbestyrelsesmøde på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende og rejser i udlandet, indkalder formanden stedfortræderen til det førstkommende møde i kommunalbestyrelsen. Formanden indkalder også stedfortræderen, hvis den forventede fraværsperiode er under en måned jf. styrelseslovens § 15, stk. 2.
KAPITEL 2 Borgmesteren
§ 3
De nærmere regler om borgmesterens opgaver i forbindelse med Kommunalbestyrelsens møder fastsættes i forretningsordenen, jfr. Styrelseslovens §§ 8 og 30.
§ 4
Borgmesteren varetager de funktioner, som øverste daglige leder af Kommunens samlede administration, der fremgår af styrelseslovens kapitel IV.
Stk. 2 Borgmesteren drager omsorg for, at der om sager, der hører under et udvalgs
område, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden Kommunalbestyrelsen træffer beslutning i sagen.
Stk. 3 Borgmesteren påser sagernes ekspedition, herunder at de ekspederes uden unødvendig forsinkelse. Borgmesteren kan af udvalgene og de ansatte forlange enhver oplysning om sager, der er underlagt dem og om sagernes ekspedition.
§5
Borgmesteren drager omsorg for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de af Økonomi-og Indenrigsministeriets og Kommunalbestyrelsen fastsatte regler. Finder borgmesteren, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for Kommunalbestyrelsen.
KAPITEL 3 Nedsættelse af udvalg og almindelige regler for disses virksomhed m.v.
§ 6
Følgende udvalg nedsættes
- Økonomiudvalget
- Teknik- og Miljøudvalget
- Sundhedsudvalget
- Socialudvalget
- Børn- og Skoleudvalget
- Arbejdsmarkedsudvalget
- Kultur- og Fritidsudvalget
- Klima-, Vækst og Udviklingsudvalget
§ 7
For hvert udvalg føres en beslutningsprotokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Der underskrives elektronisk. Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og ved sager, der af udvalget skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Det pågældende medlem kan ved sagens fremsendelse ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.
§ 8
Hvis et stående udvalg agter at foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, skal der inden iværksættelsen forhandles med dette udvalg, i fornødent omfang med inddragelse af Økonomiudvalget og borgmesteren, jfr. Styrelseslovens §§ 18 og 31a.
§ 9
De stående udvalg drager omsorg for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalget foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen gennem Økonomiudvalget, hvis yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.
KAPITEL 4 Økonomiudvalget
§ 10
Økonomiudvalget består af borgmesteren, der er formand for udvalget samt 8 af
Kommunalbestyrelsens øvrige medlemmer.
Stk. 2 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af de anliggender, der er underlagt det i medfør af styrelseslovens § 18, § 21 og kapitel V.
Stk. 3 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af løn- og personaleforhold inden for ethvert af Kommunens administrationsområder. Udvalget fastsætter regler for borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.
Stk. 4 Udvalget varetager Kommunens økonomiske planlægning og har ansvaret for kommuneplanlægningen samt for en samordnet løsning af Kommunens planlægningsopgaver. Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgets planlægningsopgaver. Udvalget fastsætter generelle forskrifter for planernes tilvejebringelse. Udvalget drager omsorg for udarbejdelse af økonomiske konsekvensvurderinger af de udarbejdede planforslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om planforslagene. Udvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges Kommunalbestyrelsen til beslutning.
Stk. 5 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af
- erhverv
- turisme
- administration
- køb og salg af faste ejendomme
- økonomiske anliggender
- personale
- tilsyn med støttet boligbyggeri
- redningsberedskab og civilforsvar
- personbefordring
Stk. 6 Udvalget udarbejder forslag og varetager indstilling til Kommunalbestyrelsen om kommunens kasse- og regnskabsregulativ, jf. Styrelseslovens § 42.
Stk. 7 Udvalget forhandler i fornødent omfang med et stående udvalg inden iværksættelsen af foranstaltninger af væsentlig betydning for det pågældende udvalg.
§ 11
Økonomiudvalget fastsætter regler om
- indberetninger fra den kommunale administration med henblik på udvalgets udøvelse af budget- og bevillingskontrol, jf. § 12
- i hvilket omfang kommunens værdier skal forsikres
- samordning af kommunens indkøbsfunktioner.
§ 12
Økonomiudvalget fører tilsyn med
- at forvaltningen af økonomiske midler sker i overensstemmelse med
Kommunalbestyrelsens beslutninger og i øvrigt på forsvarlig måde. - at forvaltningen af kommunens kasser og regnskabsføring er forsvarlig.
- at de på årsbudgettet meddelte bevillinger og rådighedsbeløb og de ved særlig
beslutning bevilgede beløb ikke overskrides uden Kommunalbestyrelsens samtykke. - løn- og ansættelsesforhold for personale i selvejende institutioner, jf. Styrelseslovens § 67
Stk. 2 De stående udvalg og administrationen skal forsyne Økonomiudvalget med de oplysninger, som udvalget anser for påkrævet for udøvelsen af dets tilsyns- og kontrolfunktioner.
KAPITEL 5 De stående udvalg
§ 13
Teknik- og Miljøudvalget består af fem medlemmer
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af
- byggeri og planlægning (myndighed)
- kommunens ejendomme og anlæg, som ikke ved denne vedtægt eller Kommunalbestyrelsens beslutning er henlagt under noget andet udvalgs område
- bygge- og anlægsarbejder vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlæg, drift og vedligeholdelse af veje, stier og grønne områder
- drift og vedligeholdelse af vandløb
- naturbeskyttelse og fredning
- pleje m.v. af fredede arealer
- miljøbeskyttelse og vurdering af virkninger på miljøet (VVM)
- kystbeskyttelse
- drikkevandforsyning
- forsyningsvirksomhed i øvrigt
- boligsyn
- sommerhuse og camping
- havne
- trafiksikkerhed
- skadedyrsbekæmpelse
Stk. 2 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om:
- kommunens planlægning for de i stk. 1 omtalte og eventuelle andre tekniske og
miljømæssige områder eller områder vedr. arealanvendelse i samarbejde med
Økonomiudvalget, jf. § 10 - anlægsplaner og projekter til bygge- og anlægsarbejder vedr. institutioner og andre anlæg under udvalgets område takster for Teknik- og Miljøområdet, herunder
takster for forsyningsområdet - afgiver høringssvar inden for udvalgets område.
§ 14
Sundhedsudvalget består af fem medlemmer
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af:
- ældreområdet
- forebyggende og sundhedsfremmende tilbud
- genoptræning
- sundhedsplejen
- indgår sundhedsaftaler med Region Syddanmark
- sikring af udvikling i kvalitet og effektiv ressourceudnyttelse i samarbejde med kommunens øvrige områder samt Region Syddanmark omkring forebyggelse og sundhedsfremme.
Stk. 2 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til kommunalbestyrelsen om:
- udbygningsplaner og andre sektorplaner indenfor udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jf. § 10.
- anlægsplaner og projekter til bygge- og anlægsarbejder vedr. institutioner og andre anlæg under udvalgets område.
- takster på sundhedsområdet
- afgiver høringssvar inden for udvalgets område.
§ 15
Socialudvalget består af fem medlemmer
Udvalget træffer afgørelse i sager om ydelser m.v. til enkeltpersoner på det sociale og sundhedsmæssige område inden for udvalgets sagsområde.
Stk. 2 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af:
- sikringsområdet
- sociale pensioner
- sociale institutioner (voksne)
- specialpædagogiske foranstaltninger, herunder specialinstitutioner og tilbud (børn)
- foranstaltninger/anbringelser (Børn og Unge 0-18 år)
- opgaver vedr. private og selvejende institutioner, som Kommunalbestyrelsen har indgået overenskomst med for at opfylde kommunens forpligtelser efter sociallovgivningen (voksne)
- fysisk handicappede og psykiatri (voksne)
- forebyggelse og behandling af misbrugere
- socialrådgivning - familier
Stk. 3 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om:
- udbygningsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med økonomiudvalget, jfr. § 10
- anlægsplaner og projekter til bygge- og anlægsarbejder vedr., institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- takster på det sociale område
- afgiver høringssvar inden for udvalgets område
§ 16
Børn- og Skoleudvalget består af fem medlemmer.
Udvalget træffer afgørelse i sager om ydelser m.v. til enkeltpersoner på Børn- og Skoleområdet, bortset fra sager efter afsnit VIII i serviceloven, der behandles i Børn- og Ungeudvalget.
Stk. 2 Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af:
- skoler og undervisning
- dagtilbud
- integration (børn)
- specialpædagogisk undervisning
- Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
- Tandplejen
Stk. 3 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om:
- udbygningsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, jfr. § 10 samt vedr. institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner og projekter til bygge-og anlægsarbejder vedr. institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- takster på Børn-og Skoleområdet
- afgiver høringssvar inden for udvalgets område.
§ 17
Arbejdsmarkedsudvalget består af fem medlemmer.
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af
- integration
- beskæftigelsesforanstaltninger
- ydelseskontor
- sygedagpenge
- flex- og skånejob
- revalidering
- kontanthjælp og aktivering
- Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Stk. 2 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om
- udbygningsplaner og andre sektorplaner indenfor udvalgets område i samarbejde med økonomiudvalget, jf. § 10,
- anlægsplaner og projekter til bygge- og anlægsarbejder vedr. institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- afgiver høringssvar inden for udvalgets område.
§ 18
Kultur- og Fritidsudvalget består af fem medlemmer.
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af:
- folkeoplysning
- fritid og idræt
- biblioteker
- musikskole
- museer
- kulturelle opgaver og tiltag
Stk. 2 Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om
- udbygningsplaner og andre sektorplaner indenfor udvalgets område i samarbejde med økonomiudvalget, jf. § 10,
- anlægsplaner og projekter til bygge-og anlægsarbejder vedr. institutioner og andre anlæg under udvalgets område
- afgiver høringssvar inden for udvalgets område.
§ 19
Klima-, Vækst- og Udviklingsudvalget består af fem medlemmer
Udvalget har særligt fokus på at arbejde med strategier på udvalgets område samt at styrke erhvervs-og befolkningsudviklingen, herunder at gøre kommunen attraktiv for virksomheder, borgere og turister.
Udvalget varetager blandt andet den umiddelbare forvaltning af de kommunale opgaver for områderne klima, innovation, iværksætteri, vækst, udvikling og
landdistriktsudvikling. Derudover bosætning i relation til at tiltrække og fastholde
borgere/kvalificeret arbejdskraft. Opgaverne forudsætter samarbejde med interessenter inden for udvalgets område -herunder landdistrikter og lokalråd.
Opgaverne omfatter bl.a.:
- DK 2020
- Infrastruktur
- Erhvervs- og turismestrategi
- Byudvikling og strategisk planlægning
- Landdistriktsudvikling
Stk 2. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om:
- udbygningsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget jf. § 10
- anlægsplaner og projekter til bygge-og anlægsarbejder vedr. institutioner og andre
anlæg under udvalgets område - takster på udvalgets område
- afgiver høringssvar inden for udvalgets område.
KAPITEL 6 Børn- og Ungeudvalget
§ 20
Børn- og Ungeudvalget er nedsat efter retssikkerhedslovens § 18 og består af to medlemmer valgt af og blandt Kommunalbestyrelsesmedlemmer samt en dommer og to pædagogisk psykologisk sagkyndige udpeget af Familieretshuset.
Stk. 2 Udvalget træffer afgørelser af tvangsmæssig karakter efter servicelovens bestemmelser
KAPITEL 7 FritidsForum
§ 21
FritidsForum nedsættes med baggrund i reglerne i Folkeoplysningsloven jf. § 35, stk. 2.
KAPITEL 8 Borgerrådgiver
§ 22
Der er etableret en borgerrådgiverfunktion, som administreres direkte under
Kommunalbestyrelsen
Stk. 2 Borgerrådgiverfunktionen skal yde vejledning og rådgivning til borgerne inden for de af Kommunalbestyrelsens fastsatte rammer herfor, og skal bistå Kommunalbestyrelsen med dennes tilsyn med kommunens administration.
Stk. 3 Kommunalbestyrelsen ansætter og afskediger borgerrådgiveren og fastsætter nærmere regler for dennes virksomhed
KAPITEL 9 Vederlag
§23
Viceborgmesteren oppebærer et vederlag som udgør 10 % af borgmesterens vederlag
Stk. 2 Formanden for Sundhedsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 18, 75 % af Borgmesterens vederlag
Stk. 3 Formanden for Socialudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 18, 75 % af
Borgmesterens vederlag
Stk. 4 Formanden for Kultur- og Fritidsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 18, 75 % af Borgmesterens vederlag
Stk. 5 Formanden for Børn- og Skoleudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 18,75 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 6 Formanden for Teknik- og Miljøudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 18, 75 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 7 Formanden for Arbejdsmarkedsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 18, 75 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 8 Formanden for Klima-, Vækst- og Udviklingsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 18,75 % af Bormesterens vederlag.
Stk. 9 Formanden for Børn- og Ungeudvalget, der nedsættes efter § 126 i serviceloven, oppebærer et vederlag, som udgør 5,30 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 1o Formandsskabet for FritidsForum oppebærer et vederlag, som udgør 3 % af
Borgmesterens vederlag. Formanden oppebærer et vederlag på 2 % af Borgmesterens vederlag. Næstformanden oppebærer et vederlag på 1 % af Borgmesterens vederlag.
Stk. 11 Den i stk. 1- 10 nævnte vederlæggelse ophører, når formanden på grund af forfald i en uafbrudt periode på en måneder har været forhindret i at varetage formandshvervet.
Stk. 12 Når et medlem af et udvalg på grund af formandens sygdom, ferie eller fravær af anden årsag af udvalget er konstitueret som formand i en periode på mindst to uger, oppebærer vedkommende i funktionsperioden vederlag efter samme regler som formanden jf. stk. 2- 10.
Stk. 13 Funktionsvederlag kan højst oppebæres i en uafbrudt periode på ni måneder.
KAPITEL 10 Ændring af vedtægten
§ 24
Denne vedtægt træder i kraft den 26. oktober 2023.
Stk. 2 Samtidig ophæves Styrelsesvedtægten for Tønder Kommune af 25. november 2022.
Stk. 3 Forslag om ændringer i vedtægten skal undergives to behandlinger i Kommunalbestyrelsen med mindst seks dages mellemrum. Vedtægt og vedtagne ændringer skal indsendes til Ankestyrelsen.
Således godkendt i Kommunalbestyrelsen på møder den 28. september 2023 og den 26. oktober 2023.
Borgmester Jørgen Popp Petersen / Kommunaldirektør Lars Møldrup