Indhold

Beboerklagenævnet

Beboerklagenævnet træffer afgørelser i sager (tvister) om uenighed mellem udlejer og lejer i almene boligselskaber m.v. vedrørende nærmere angivne forhold.

Beboerklagenævnet består af en formand og to medlemmer. Formanden er jurist. De to medlemmer skal være sagkyndige med hensyn til almene boligforhold og udpeges af Kommunalbestyrelsen efter indstilling fra henholdsvis de almene boligorganisationer og lejerforeninger i området.

Beboerklagenævnets adresse er

Tønder Kommune
Att. Beboerklagenævnet
Wegners Plads 2
6270 Tønder
E-mail: kdn@toender.dk
Tlf. 74 92 92 92
Direkte tlf. 74 92 90 16

Du kan som lejer eller udlejer klage til Beboerklagenævnet, hvis der opstår lejemæssige uenigheder mellem dig og udlejer i almene boliger (boligforening).

Beboerklagenævnet behandler uenigheder (tvist), hvis det vedrører

  • mangler ved indflytning
  • varsling af lejeforhøjelse
  • manglende vedligeholdelse
  • overtrædelse af husordensregler
  • varme- og vandregnskab
  • istandsættelse ved fraflytning
  • tilbagebetaling af depositum

Beboerklagenævnet behandler ikke uenigheder om

  • opsigelse af lejemål
  • huslejens størrelse

Hvordan indbringer man en sag for Beboerklagenævnet

Indbringelse af sager for Beboerklagenævnet skal ske skriftligt.

Der indsendes en skriftlig klage. I klagen skal der præciseres, hvad der ønskes, at Beboerklagenævnet skal behandle. Der skal ligeledes vedlægges en kopi af lejekontrakten samt relevant dokumentation.

Samtidig med indbringelse af sagen for Beboerklaget skal der betales et gebyr for nævnets behandling af sagen.

I 2024 er gebyret på 167 kr. Beløbet kan indbetales på Tønder Kommunes bankkonto, reg. nr. 4394 konto nr. 12336772.

Sagsbehandlingen starter først, når beløbet er modtaget.