Indhold

Forretningsorden for Handicaprådet

I medfør af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 37a har
kommunalbestyrelsen i Tønder Kommune nedsat et handicapråd, og i henhold til
bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område § 53 har
Tønder Kommunes handicapråd ved konstitueringen for perioden 2014 – 2017 fastsat følgende forretningsorden:

Handicaprådets formål og opgaver

§ 1

Handicaprådet har følgende opgaver:

  1. Handicaprådet rådgiver kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og
    kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap. Handicaprådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag og initiativer
  2. Handicaprådet formidler synspunkter mellem borgerne og kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske forhold der vedrører handicappede
  3. Kommunalbestyrelsen hører handicaprådet over alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap
  4. Handicaprådet kan tage kontakt med andre, herunder andre handicapråd og
    Det Centrale Handicapråd med henblik på at få belyst særlige temaer
  5. Handicaprådet udarbejder en arbejdsplan, som beskriver rådets prioriteringer
    og indsatsområder, dels for det kommende års arbejde, dels for hele rådets
    funktionsperiode
  6. Handicaprådet afgiver en gang årligt en beretning om rådets arbejde og forslag
    til kommunalbestyrelsen
  7. Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltsager, herunder personalesager eller konkrete klagesager.

Handicaprådets funktionsperiode

§ 2

Handicaprådet virker i en 4-årig periode, svarende til de kommunale råds valgperiode,
dog således at medlemmerne fungerer, indtil nye medlemmer er udpeget.

Handicaprådets sammensætning

§ 3

Rådet består af 14 medlemmer som udpeges således, at handicaporganisationernes
medlemmer udgør samme antal, som de medlemmer der repræsenterer kommunalbestyrelse og forvaltning.

Stk. 2. Sammensætningen skal i øvrigt ske efter følgende retningslinjer:

6 medlemmer udpeges af og blandt kommunalbestyrelsens medlemmer.
1 medlem udpeges af kommunalbestyrelsen blandt social- og sundhedsforvaltningens medarbejdere.
6 medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer, så vidt muligt således at medlemmerne repræsentere forskellige handicapgrupper og såvel børne- som voksenområdet.
1 medlem udpeget af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra Sozialdienst Nordschleswig, jf. forretningsordenens § 4.

Stk. 3. Der udpeges, efter samme retningslinjer, som i stk. 2, en personlig stedfortræder for hvert medlem af rådet. Stedfortræderen deltager i rådets møder, hvis det ordinære medlem ikke kan deltage.

Stk. 4. Danske Handicaporganisationer kan kun indstille personer til medlemskab af
eller stedfortræder i handicaprådet, som har bopæl i kommunen. Hvis et medlem af
handicaprådet fraflytter kommunen inden udløbet af handicaprådets funktionsperiode indtræder stedfortræderen i rådet og der udpeges en ny stedfortræder.

§4

Kommunalbestyrelsen har i medfør af bekendtgørelsens § 50 stk. 6 truffet beslutning om, at Sozialdienst Nordschleswig, som ikke er medlem af DH, skal tildeles en af de 7 pladser, som tilfalder handicaporganisationerne i handicaprådet. Antallet af handicaporganisationsmedlemmer som ikke er udpeget af DH, kan aldrig overstige antallet af medlemmer indstillet af DH.

§5

Handicaprådet kan efter eget ønske indkalde særligt sagkyndige til at belyse særlige problemstillinger for rådet.

Valg af formand og næstformand

§6

Rådet vælger af sin midte en formand og en næstformand. Rådet vælger først en formand, dernæst en næstformand.

Stk. 2. Vælges formanden for rådet blandt myndighedsrepræsentanterne i rådet, da
vælges næstformanden blandt DH’s repræsentanter og vice versa.

Stk. 3. I tilfælde af stemmelighed mellem to kandidater til hhv. formands- og næstformandsposten, afgøres valget ved lodtrækning.

Stk. 4. Formanden og næstformanden udgør et formandskab.

Rådets møder
§7

Kommunalbestyrelsen tager initiativ til indkaldelse af det første møde efter kommunalvalget.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen retter senest 1 måned efter kommunalvalget henvendelse til Danske Handicaporganisationers afdeling i kommunen samt til Sozialdienst Nordschleswig med henblik på udpegning af medlemmer til handicaprådet.


Stk. 3. Rådet kan indkaldes på initiativ af formanden, kommunalbestyrelsen eller to
medlemmer af rådet.

§8

Kommunalbestyrelsen yder i fornødent omfang sekretariatsmæssig bistand til handicaprådet.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen afholder udgifterne ved handicaprådets virksomhed,
herunder dækning af nødvendige udgifter til tegnsprogstolkning og anden handicapkompensation.

Stk. 3. Rådet udarbejder, på grundlag af den af kommunalbestyrelsen udmeldte
ramme, et budget for rådets arbejde det kommende år.

Stk. 4. Handicaprådets sekretariat placeres organisatorisk i Den Centrale Stab, ledelsessekretariatet.

§9

  1. Rådet afholder møder efter behov, dog mindst 4 gange årligt.
  2. Rådets møder ledes af formanden. I dennes fravær ledes møderne af næstformanden.
  3. Rådets møder er ikke offentlige.
  4. Rådet kan, når forholdene taler herfor, bemyndige formandskabet til at afgive
    svar på rådets vegne, når der er sager der ikke tåler udsættelse. Formandskabet orienterer efterfølgende Handicaprådet på først kommende møde, samt pr.
    mail.
  5. Rådet kan på eget initiativ rette henvendelse til såvel kommunalbestyrelsen
    som enhver kommunal myndighed med forespørgsler og forslag.
  6. Rådet kan efter behov nedsætte arbejdsgrupper til belysning af særlige problemstillinger.
  7. Rådsmøderne planlægges, så der i videst muligt omfang tages hensyn til de
    forskellige ønsker der kan udspringe af, at nogle rådsmedlemmer er ansatte,
    mens andre repræsenterer en frivillig organisation.
  8. Rådets ordinære møder fastlægges så vidt muligt for et år frem.

Stk. 2. Formandskabet udarbejder, med sekretariatsbistand fra forvaltningen, dagsorden til næstkommende møde. For at mødet kan være gyldigt indkaldt skal dagsordenen være ude mindst 5 arbejdsdage før mødet. Dagsordenen offentliggøres på kommunens hjemmeside.

Stk. 3. Rådet er beslutningsdygtigt når formanden eller næstformanden og mindst
halvdelen af rådets øvrige medlemmer er til stede.

Stk. 4. Rådet er et dialogforum, hvorfor der som udgangspunkt arbejdes ud fra princippet om konsensus og træffes beslutninger i enighed. Er der behov for at træffe beslutninger ved afstemning sker det, når rådet er beslutningsdygtigt, ved almindelig stemmeflerhed gennem afstemning blandt de fremmødte medlemmer.

§10

Sekretariatet udarbejder et referat af hvert møde i rådet. I referatet anføres fraværende medlemmer.
Referatet udarbejdes og godkendes på mødet ved, at beslutningerne for hvert punkt læses op og godkendes af de tilstedeværende. Referatet fremsendes efterfølgende til medlemmerne af rådet senest 6 hverdage efter mødets afholdelse. Referatet offentliggøres på Tønder Kommunes hjemmeside. Referatet sendes til stedfortræderne for

Rådets medlemmer til orientering.

§11

Kommunalbestyrelsen yder diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til handicaporganisationernes medlemmer af handicaprådet efter reglerne i §16a i lov om kommunernes styrelse.

§12

Denne forretningsorden kan ændres hvis 2/3 af et beslutningsdygtigt råd kan tilslutte sig ændringsforslaget.


Forretningsordenen er vedtaget på handicaprådets møde, d.20 januar 2015