Vedtægter for Frivillighedsrådet i Tønder Kommune pr. 01.01.2015
§ 1
Frivillighedsrådet er nedsat efter Lov om social service § 18:
Stk. 1: ”Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.”
Stk. 3: ”Rammerne for samarbejdet fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.”
§ 2 Formål
Stk. 1. At fungere som bindeled mellem de frivillige sociale foreninger, de kommunale politikere og kommunens forvaltning.
Stk. 2. At medvirke til at udvide kendskabet til frivilligt socialt arbejde.
Stk. 3. At fungere som rådgivende organ for Socialudvalget og Kommunalbestyrelsen i forbindelse med spørgsmål indenfor det frivillige sociale område.
Stk. 4. At varetage de frivillige sociale foreningers interesser i og overfor kommunen og det lokale samfund.
§ 3 Opgaver og kompetencer
Stk. 1 Frivillighedsrådet indstiller kriterier og retningslinjer for tildeling af økonomisk støtte efter Lov om social service § 18 til Socialudvalget.
Stk. 2. Frivillighedsrådet udarbejder forslag til fordeling af den økonomiske støtte til de frivillige sociale foreninger til Socialudvalget.
Stk. 3. Frivillighedsrådet arrangerer en årlig frivillighedsdag for de frivillige sociale foreninger.
Stk. 4. Frivillighedsrådet arrangerer mindst 1 årligt stormøde for de frivillige sociale foreninger, hvor gensidig information og inspiration er på dagsordenen.
Stk. 5. Frivillighedsrådet udarbejder i samarbejde med Social- og Sundhedsforvaltningen redegørelser om udviklingen i det frivillige sociale arbejde til Socialministeriet.
Stk. 6. Frivillighedsrådet kan modtage og fremme forslag til initiativer på det frivillige sociale område fra de frivillige sociale foreninger og Tønder Kommune.
Stk. 7. Frivillighedsrådet kan nedsætte arbejdsgrupper, hvis der er behov for dette i forbindelse med rådets arbejde. Arbejdsgrupperne kan bestå af medlemmer af Frivillighedsrådet såvel som andre.
Stk. 8. Frivillighedsrådets medlemmer må ikke udtale sig om fordeling af tilskud til konkrete foreninger.
§ 4 Sammensætning, valg og funktionsperiode
Stk. 1. Frivillighedsrådet består af minimum 9, men så vidt muligt 13 medlemmer med bopæl i Tønder Kommune, der vælges af og blandt de frivillige sociale foreninger i Tønder Kommune.
Stk. 2. Der må maksimalt være en repræsentant fra hver forening.
Stk. 3. Medlemmerne af Frivillighedsrådet bør så vidt muligt repræsentere et bredt spektrum af det frivillige sociale arbejde i kommunen.
Stk. 4. Tønder Kommunes kontaktperson deltager i Frivillighedsrådets møder.
Stk. 5. Frivillighedsrådets medlemmer vælges for en periode på 2 år ad gangen. 7 medlemmer er på valg i lige år og 6 medlemmer er på valg i ulige år. Første gang fastlægges funktionsperioden ved lodtrækning.
Stk. 6. De 13 kandidater blandt de frivillige sociale foreninger, der har fået flest stemmer, er valgt til Frivillighedsrådet. De kandidater, der har fået 14. til 26. fleste stemmer vælges som suppleanter og indtræder som medlem i forhold til antal stemmer. Hvis et medlem udtræder af Frivillighedsrådet, fungerer suppleanten i den resterende periode.
Stk. 7. Ophører en repræsentant med at være medlem af den forening, han/hun repræsenterer, udtræder vedkommende af Frivillighedsrådet og erstattes af en suppleant.
Stk. 8. Valget foregår på det årlige stormøde for de frivillige sociale foreninger.
Stk. 9. De nærmere regler for opstilling og afvikling af valg udarbejdes af Social- og Sundhedsforvaltningen og godkendes af Frivillighedsrådet og Socialudvalget. Det første valg arrangeres af Social- og Sundhedsforvaltningen.
§ 5 Konstituering og forretningsorden
Stk. 1. Social- og Sundhedsforvaltningen indkalder til det første møde, der finder sted senest 1 måned efter Socialudvalgets godkendelse af valget. På mødet konstituerer Frivilligheds-rådet sig med formand og næstformand.
Stk. 2. Frivillighedsrådet fastsætter selv sin forretningsorden, hvori angives:
- Regler for indkaldelse
- Regler for dagsorden
- Mødehyppighed
- Regler om indhold
- Rådets arbejdsform
§ 6 Møder
Stk. 1. Frivillighedsrådets møder er ikke åbne for offentligheden. Dagsordener og beslutnings-protokoller er offentligt tilgængelige i henhold til Lov om offentlighed i forvaltningen.
Stk. 2. Frivillighedsrådet kan dog beslutte at invitere andre til at deltage i mødet.
Stk. 3. Rådet afholder møder efter behov. Dog skal der afholdes mindst 4 årlige møder.
Stk. 4. Rådet er beslutningsdygtigt, når mindst 8 medlemmer er mødt op.
Stk. 5. Ved alle afgørelser gælder almindelig stemmeflertal.
Stk. 6. Kommunalbestyrelsen stiller sekretærbistand og lokaler til rådighed for Frivillighedsrådet. Kommunalbestyrelsen ved Socialudvalget afsætter et årligt beløb til dækning af øvrige omkostninger ved rådets virke, som Frivillighedsrådet selv disponerer over.
§ 7 Godkendelse og ændring af vedtægterne
Stk. 1. Denne vedtægt træder i kraft efter vedtagelse i Kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. Ændringer af vedtægterne godkendes i Frivillighedsrådet og Kommunalbestyrelsen.
Godkendt af Kommunalbestyrelsen den 25. marts 2015