Forord
Beskæftigelsesplanen er Tønder Kommunes overord - nede strategi for, hvordan de beskæftigelsespolitiske udfordringer i det kommende år skal håndteres.
I Arbejdsmarkedsudvalget inddrager vi interessenter og samarbejdspartnere i arbejdet med udarbejdelsen af Beskæftigelsesplanen. Det sker med udgangspunkt i ”Partnerskabet for fremtidens arbejdskraft i Tønder Kommune”, hvor der deltager repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinstitutioner og Danske Handicaporganisationer.
Vi har et særligt fokus på arbejdskraft og at hjælpe virksomhederne med rekruttering af ledige. Den lave ledighed blandt jobparate, som vi har i Tønder Kommune gør, at vi nu også har fokus på udenlandsk arbejdskraft, hvor Tønder Kommune har en styrke med placeringen i grænselandet.
Selvom mange ledige er gået i arbejde de seneste par år, så er der stadig en ungegruppe på offentlig forsørgelse og andre borgere længere væk fra arbejds - markedet, som vi skal yde en ekstra indsats for at få inkluderet i lønnede timer på virksomhederne eller i uddannelse.
Vi har en større andel blandt jobcenterets målgrupper, der er tilknyttet psykiatrien, og vi har et særligt fokus på samarbejdet med den regionale psykiatri og den kommunale socialpsykiatri.
Beskæftigelsesministeren har valgt ikke at udmelde ministermål for beskæftigelsesindsatsen i 2025, og der indgår derfor ingen ministermål i beskæftigelses - planen. Vi har i Arbejdsmarkedsudvalget besluttet, at der skal udarbejdes en årlig beskæftigelsesplan i Tønder Kommune med lokalpolitiske mål, som en overordnet ramme for beskæftigelsesindsatsen. Vi bygger med Beskæftigelsesplan 2025 videre på planen for 2024, og har prioriteret følgende tre overordnede temaer
- Unge
- Arbejdskraft
- Den inkluderende arbejdsplads
I Arbejdsmarkedsudvalget ser vi frem til et fortsat godt samarbejde med alle parter om beskæftigel - sesindsatsen i 2025.
Bo Jessen Formand
Arbejdsmarkedsudvalget i Tønder Kommune
Tønder Kommunes Visions- og Strategiplan
Beskæftigelsesplanen for 2025 skal give et overordnet kvalificeret bud på en flerstrenget indsats, der trækker i en positiv retning i forhold til de målgrupper, som jobcenteret arbejder med. Ligeledes sigter beskæftigelsesplanen efter at bidrage til Tønder Kommunes Visions- og Strategiplan, som er gældende for 2022-2025.
Visions- og Strategiplanen har fire overordnede fokuspunkter:
- Grænselandet
- Klima, Natur og Miljø
- Unge og Uddannelse
- Den aktive borger
De overordnede fokuspunkter bliver understøttet af tre strategiske indsatser
- Erhverv og Turisme
- Bosætning
- Sundhed
De grundlæggende metoder, der anvendes i Tønder Kommune, er dels den tidlige indsats og dels indsatser og tiltag, der sker ud fra et samskabende perspektiv, hvor den enkelte borger selv er aktiv og med til at definere sine mål og indsatser.
Der arbejdes desuden på arbejdsmarkedsområdet ud fra en ressourceorienteret tilgang, hvor der fokuseres på den enkelte borgers ressourcer og udviklingsmuligheder. Dette sker via en aktiv linje i indsatsen, hvor der fokuseres på hyppige samtaler og relevante tilbud til den enkelte.
Rammen for beskæftigelsesindsatsen 2025
Beskæftigelsen i Danmark er på et højt niveau med ca. 3 mio. i beskæftigelse. Det har medført, at ledigheden blandt jobparate er på et lavt niveau.
Med den lave ledighed står vi over for en situation, hvor arbejdsgiverne fortsat efterspørger kvalificeret arbejdskraft, ligesom der inden for visse brancher er rekrutteringsudfordringer. Samtidigt udfordres vi af flere borgere på sygedagpenge.
Beskæftigelsesindsatsen i Tønder Kommune omfatter i løbet af et år ca. 6.000 borgere.
Den største målgruppe i beskæftigelsesindsatsen er ledige med andre udfordringer end kun ledighed, som har brug for en mere håndholdt og tværfaglig indsats.
En ny aftale træder i kraft den 1. januar 2025 om forenkling og målretning i sygedagpengesystemet. Aftalen skal sikre en større målretning mod den enkelte sygedagpengemodtager, mere værdighed i mødet med systemet og mere smidighed i samarbejdet mellem kommunen og praktiserende læger.
Et nyt kontanthjælpssystem træder i kraft den 1. juli 2025, der medfører en enklere satsstruktur bestående af en ny mindstesats, en ny grundsats og en ny forhøjet sats. Det skal dog ikke være muligt at modtage offentlige ydelser i ubegrænset omfang. Derfor kommer der et boligstøtteloft, som understøtter, at der er et væsentligt økonomisk incitament til at tage et arbejde.
I 2025 indføres arbejdspligt for en del af jobcenterets målgrupper. Det omfatter borgere i kontanthjælpssystemet, som ikke opfylder kravene om ophold i Danmark i mindst 9 år inden for de seneste 10 år (opholdskravet) og fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2½ år inden for de seneste 10 år (beskæftigelseskravet). Pr. 1. januar 2025 omfattes borgere på selvforsørgelses- og hjemrejse eller overgangsydelse. Fra 1. juli 2025 udvides målgruppen, der skal opfylde beskæftigelseskravet, til borgere indrejst i Danmark i 1968 eller senere.
En ekspertgruppe fremlagde i juni 2024 anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats med en national besparelse på 3. mia. kr. I 2025 forventes regeringen på baggrund af anbefalingerne, at komme med et oplæg til en reform af beskæftigelsesindsatsen.
Interessenter og samarbejdspartnere på Beskæftigelsesområdet
- Den Komunale Ungeindsats (KUI)
- Partnerskabet for fremtidens arbejdskraft i Tønder Kommune
- Dansk Handicap Organisation
- Kommunale råd - handicap - ældre - unge
- Borgere
- Regionspsykiatrien
- A-kasser
- Leverandører af tilbud
- NGO’er
- Interne kommunale samarbejdspartnere - social psykiatrien - rådgivningscentre - børn & familie – sundhed
- Uddannelsesinstitutioner lokalt og regionalt
- Faglige organisationer
- Virksomhederne
- Pårørende
- Sundhedsvæsen
- Statslige styrelser
- Dansk Arbejdsgiverforening
- Erhvervsrådet
Hovedtemaer for beskæftigelsesindsatsen
Beskæftigelsesplanen har følgende tre prioriterede hovedtemaer for Tønder Kommunes eskæftigelsesindsats i 2025.
- Unge
- Arbejdskraft
- Den inkluderende arbejdsplads
Temaerne er udvalgt på baggrund af input fra ”Partnerskabet for fremtidens arbejdskraft i Tønder Kommune” i relation til de aktuelle tendenser på arbejdsmarkedsområdet. I partnerskabet mødes Arbejdsmarkedsudvalget to gange om året med repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinstitutioner og danske handicaporganisationer.
Det er i et samarbejde, at arbejdsmarkedsområdet i Tønder Kommune lykkes med indsatsen. Der er mange interessenter og samarbejdspartnere lige fra borgere, virksomheder, uddannelsesinstitutioner til faglige organisationer mv. jf. figuren på forrige side.
Derudover har Tønder Kommune sammen med de øvrige sønderjyske kommuner; Aabenraa, Sønderborg og Haderslev underskrevet en politisk godkendt aftale kaldet ”JobSønderjylland”, som har været gældende siden den 1. juli 2019. Aftalen omfatter et strategisk samarbejde i forhold til
- overvågning af det lokale arbejdsmarked på tværs af kommunegrænser
- rekruttering på tværs af kommunegrænser, især på områder med flaskehalse
- målrettet kompetenceudvikling af ledige på tværs af kommunegrænser.
En lignende samarbejdsaftale er indgået mellem jobcentrene i Esbjerg, Varde og Tønder. Dette samarbejde kaldes Vadehavssamarbejdet.
Unge
- Håndholdt og individuelt tilpasset indsats til unge længere væk fra arbejdsmarkedsområdet.
- Beskæftigelse - match mellem virksomheder og unge
- Uddannelse - hjælp og vejledning til at komme i gang med en uddannelse
- Individuelt Planlagt job eller uddannelse med Støtte (IPS) for unge tilknyttet den regionale psykiatri og eller den kommunale socialpsykiatri
- Sammenhæng om indsatsen, som en del af Den Kommunale Ungeindsats (KUI).
Arbejdskraft
- Formidling af ledige.
- Virksomhedernes behov for arbejdskraft.
- Opkvalificering fra ufaglært til faglært.
- Opkvalificering af lediges kendskab til arbejdsmarkedet og jobfunktioner.
- Voksenlærlinge.
- Inklusion af nyuddannede.
- Seniorer.
- Forebyggelse af sygefravær.
- Udenlandsk arbejdskraft.
- Virksomhedsvendt indsats - udbredelse af kendskabet til samarbejdsmulighederne med jobcenteret.
Den inkluderende arbejdsplads
- Udbredelse af det rummelige arbejdsmarked med eksempelvis anvendelse af Tønder Kommunes CSR.
- Fleksjob.
- Personer med handicap i job.
- Individuelt Planlagt job eller uddannelse med Støtte (IPS).
- Social inklusion i virksomheders grønne omstilling.
- Den virksomhedsvendte indsats med ansættelse i ordinære timer for borgere længere væk fra arbejdsmarkedet.
- Helhedsorienteret indsats og tværfagligt visitationsteam.
- Jobstart - støtte i den første tid.
Lokalpolitiske mål
Overordnede mål
Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling
- Samskabelse anvendes som metode til at skabe gode løsninger sammen med borgeren.
Antallet på offentlig forsørgelse
- Antallet på offentlig forsørgelse inkl. førtidspension i Tønder Kommune skal udvikle sig bedre end gennemsnittet for kommunerne i Sydjylland for perioden 2024 til 2025.
Lønnede timer, som vejen ud af ledighed
- Fokus i indsatsen er, at ledige skal hjælpes i lønnede timer – alt fra småjob i få timer til fuldtidsjob.
Unge
Unge på uddannelseshjælp - vejen til beskæftigelse og uddannelse
- Indsats i forhold til unge og uddannelsesvalg.
- Andelen af uddannelseshjælpsmodtagere med ordinære timer i 2025 skal være bedre end gennemsnittet for kommunerne i Sydjylland.
Arbejdskraft
Virksomhederne skal sikres kvalificeret arbejdskraft (Jobcenterets rekrutteringsservice)
- Jobformidling resulterer i ansættelse af mindst 200 ledige i 2025.
Flere ledige skal opkvalificeres - Opkvalificering fra ufaglært til faglært - heraf indgås mindst 5 voksenlærlingeaftaler i 2025.
Flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
- Andelen af flygtninge, som er selvforsørgende skal mindst udgøre 60 % af målgruppen af flygtninge, ankommet fra og med 2020.
Forebyggelse af sygefravær
- Andelen af borgere på sygedagpenge og jobafklaring skal udvikle sig bedre sammenlignet med niveauet for 2023.
Den Inkluderende Arbejdsplads
Flere personer med handicap i beskæftigelse
- Ledige tilbydes afdækning af synlige/ikke synlige handicap samt efterfølgende relevante indsatser.
- I 2025 har mindst 100 borgere været tilknyttet det tværsektorielle samarbejde mellem jobcenteret og lokalpsykiatrien eller socialpsykiatrien om Individuelt Planlagt job eller uddannelse med Støtte (IPS).
Hjælp til en god start
- Ledige med særlige behov hjælpes i overgangen i den første tid i ordinær beskæftigelse.
Ledige visiteret til fleksjobordningen skal hjælpes i fleksjob
- Ledighedsprocenten for fleksjobvisiterede skal være bedre end gennemsnittet for kommunerne i Sydjylland.
Værdig sagsbehandling gennem samskabelse
Ambitionen med værdig sagsbehandling er, at alle der møder jobcenteret, oplever at blive mødtog modtage en indsats, som er meningsfuld og tilrettelagt efter de behov, den enkelte har.
I Tønder Kommune vil vi fortsat sikre, at borgerne oplever at få en værdig sagsbehandling, og at borgerne er med til selv at sætte målet i egen plan. Vi skaber gode løsninger sammen med borgeren.
Det er helt centralt at møde borgeren, hvor de er, så de gennem ejerskab i egen sag kan mestre eget liv og derved opleve meningsfuldhed. Vi hjælper borgeren på vejen til at finde motivation og retning mod arbejdsmarkedet.
Vi hjælper sammen med borgeren at skabe overblik over vejen til beskæftigelse eller uddannelse. Samtidig er samtaleteknikker med til, at vi møder borgeren nysgerrigt og åbent, så borgeren er med til at udforske og løse udfordringerne i egen sag.
Unge
Ungemålgruppen på offentlig forsørgelse skal hjælpes godt videre i uddannelse eller beskæftigelse i lønnede timer.
Den gruppe af unge under 30 år Tønder Kommune har på arbejdsmarkedsområdet på offentlig forsørgelse i dag er generelt længere væk fra arbejdsmarkedet end tidligere.
Lokale virksomheder og ungdomsuddannelser involveres i udarbejdelse af indsatser og inddrages som en del af løsningen. Det skal afkorte vejen fra ledighed til uddannelse eller beskæftigelse.
For at understøtte en tydelig og relevant vej mod uddannelse eller job, tilpasses forløbene til den enkelte unge, som led i den kommunale ungeindsats (KUI). Unge skal opleve KUI som en helhed, og derfor er et fokusområde de gode overgange mellem ungeindsatser på tværs af fagområder. Det sker i et tæt samarbejde med den unge ud fra dennes uddannelses- og jobmål. Der er et stort fokus på samskabelse i mødet med de unge, virksomheder og uddannelser.
De ressourcestærke unge hjælpes hurtigt i gang
De ressourcestærke unge hjælpes generelt hurtigt videre i ordinær uddannelse eller beskæftigelse. Den lave ledighed de seneste par år har gjort det nemmere for de ressourcestærke unge at komme i beskæftigelse.
Det gør vi
- Samarbejder med Ungdommens Uddannelsesvejledning om vejledning og indsatser, der hjælper uddannelsesparate unge videre i uddannelse.
- I den virksomhedsvendte indsats, er der fokus på at skabe gode match mellem
virksomheder og unge.
En håndholdt indsats til unge længere væk fra arbejdsmarkedet
Der rettes særligt fokus på indsatser til unge, der er længere væk fra arbejdsmarkedet. De unges egen motivation er et vigtigt udgangspunkt i tilrettelæggelse af indsatsen.
For de unge som ikke er klar til at komme videre til uddannelse, da handler det om job eller forberedelse til uddannelse. Velfærdsområderne i Tønder Kommune er et af de områder, der er særligt fokus på.
Den forberedende grunduddannelse (FGU) er en vigtig indsats for unge under 25 år, der endnu ikke er klar til at gå i gang med eller gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Det kan være af faglige, personlige eller sociale årsager.
Formålet med FGU er, at den unge efterfølgende kan fortsætte på en erhvervsuddannelse, en gymnasial uddannelse eller i job.
For de unge, der er længere væk fra arbejdsmarkedet er en håndholdt indsats en nødvendighed i overgangen til arbejde eller uddannelse. Jobcenteret har ca. 100 unge på offentlig forsørgelse, der er tilknyttet den regionale psykiatri, og der er også en del unge, der er tilknyttet den kommunale socialpsykiatri.
Der er derfor etableret et samarbejde om IPS (Individuelt Planlagt job eller uddannelse med Støtte). I samarbejdet varetager IPS-konsulenter på arbejdsmarkedsområdet både sagsbehandler-, virksomhedskonsulent- og mentorrollen i et koordineret samarbejde med behandleren i psykiatrien og støttekontaktpersonen i socialpsykiatrien. Det har vist sig at give mening og tryghed for de unge.
De unge bliver mere engagerede og fastholdes nemmere på sporet i retning af uddannelse og lønnede timer.
Det gør vi
- Samarbejder med Ungdommens Uddannelsesvejledning om vejledning og indsatser.
- I den virksomhedsvendte indsats, er der fokus på at skabe gode match mellem virksomheder og unge.
- Tilbyder en håndholdt indsats i form af IPS til unge tilknyttet den regionale psykiatri eller den kommunale socialpsykiatri. Det med henblik på uddannelse eller beskæftigelse i lønnede timer.
- Videreudvikler samarbejdet med psykiatrien og socialpsykiatrien med udgangspunkt i Individuelt Planlagt job eller uddannelse med Støtte (IPS).
- Tilbyder efterværn til unge i den første tid i job eller uddannelse ved en IPSkonsulent, sagsbehandler, ungeguide eller virksomhedsmentor.
Unge og fritidsjob
Fritidsjob har en positiv effekt for udsatte unge i forhold til deres sociale, faglige og personlige kompetencer, og unge, der har haft et fritidsjob, klarer sig bedre i forhold til skolegang, uddannelse og beskæftigelse senere i livet, end unge der ikke har haft et fritidsjob. Arbejdsmarkedsudvalget vil i 2025 have fokus på udvikling af indsatsen med unge og fritidsjob set i sammenhæng med blandt andet arbejdsmarkedsområdets virksomhedsvendte indsats.
Ungeløftet – flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber
Regeringen har i oktober 2024 indgået aftalen ”Ungeløftet – flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber”, hvor der over de næste 10 år er afsat 1,3 mia. kr. til en styrket ungeindsats. IPS er et særligt fokusområde i aftalen.
Indsatserne i aftalen hænger generelt godt sammen med de udfordringer, som Tønder Kommune står overfor på ungeområdet. Arbejdsmarkedsudvalget vil anvende mulighederne i ungeløftet til en styrkelse af ungeindsatsen i Tønder Kommune.
Arbejdskraft
Beskæftigelsen i Danmark er på det højeste niveau med lige over 3. mio. i beskæftigelse. Det har medført en lav ledighed blandt jobparate borgere. I Tønder Kommune har ledigheden i 2024 været nede på 1,7%. På landsplan har ledigheden til sammenligning i 2024 været nede på 2,7%.
I det kommende årti er der i Tønder Kommune ligesom i resten af Danmark nogle store årgange, der vil gå på pension. Det vil medføre, at der vil komme et større og større behov for at understøtte virksomhedernes opgave med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
Der er flere indgange til arbejdet med understøttelse af virksomhedernes behov for arbejdskraft, som er i fokus i Beskæftigelsesplanen 2025. Det er alt lige fra tiltrækning af arbejdskraft, støtte nyuddannede i beskæftigelse, opkvalificering, formidling af ledige, fastholdelse af seniorer og forebyggelse af sygefravær.
Rekrutteringsservice
Samarbejdet med virksomhederne om rekruttering til ledige stillinger er en kerneopgave i Jobcenter Tønder. Det handler i høj grad om at formidle og matche ledige til virksomhedernes mangel på arbejdskraft.
Det gør vi
- Overvågning af det lokale arbejdsmarked med identificeringen af virksomhedernes behov inden for mangelområder.
- Hjælper lokale virksomheder med mangel på arbejdskraft med jobformidling.
- Matcher ledige og virksomheder i det fysiske møde gennem Job to go, Job on
tour og Jobdating. - Iværksætter tiltag inden for mangelområder, så ledige fra øvrige kommuner, grænselandet og andre EU/EØS lande kan formidles.
- Virksomhedsvendt indsats med fokus på udbredelse af kendskabet til samarbejdsmulighederne med jobcenteret.
- Job til 2, hvor partnere til tilflyttere vejledes og informeres om jobåbninger.
Hjælper til med tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft.
Opkvalificering
Et af redskaberne for at hjælpe virksomhederne med kvalificeret arbejdskraft er opkvalificering af ledige og ufaglærte medarbejdere. Det er vigtigt, at virksomheder, og den der skal opkvalificeres deltager aktivt. Den enkelte ledige skal være motiveret til at gå i gang med et opkvalificerende forløb, gerne målrettet et uddannelsesløft. Samtidig er det virksomhedernes opgave at afsætte ressourcer til uddannelse og opkvalificering af medarbejdere igennem eksempelvis virksomhedspraktikker, job med løntilskud, jobrotation eller ved at ansætte voksenlærlinge.
Det gør vi
- Vejleder både ledige og virksomheder om opkvalificering, og herunder voksenlærlingeordningen.
- Fokus i sagsbehandlingen på at hjælpe unge og ufaglærte i gang med en ordinær uddannelse.
- Opkvalificering af lediges kendskab til arbejdsmarkedet og jobfunktioner.
- Opkvalificering af arbejdsgivernes kendskab til fremtidens medarbejdere.
- Samarbejder med faglige organisationer og erhvervsuddannelser, som sikrer, at ufaglærte ledige motiveres til at uddanne sig.
- Arbejder for muligheder for opkvalificering også i tværkommunalt samarbejde.
- Løft gennem læse-, skrive-, regne- og ordblindetest samt forberedende voksenundervisning (FVU).
- Tema- og inspirationsmøder for virksomheder om opkvalificering.
Forebyggelse af sygefravær
Forebyggelse af sygefravær er et vigtigt element i beskæftigelsesindsatsen, og det bliver ikke mindre vigtigt i en tid med mangel på arbejdskraft. Trivsel på arbejdspladsen og Work-Life balance har positiv indvirkning på forebyggelse af sygefraværet.
Undersøgelser viser, at en tidlig og aktiv indsats virker i forhold til sygefravær, og at det har en helbredende effekt for sygemeldte at komme ud og være i gang. Det handler om, at sygemeldte bevarer kontakten til sin arbejdsplads.
Det gør vi
- Jobcenter Tønder har et rejsehold, der arbejder med vejledning om forebyggelse af sygefravær i virksomhederne med særligt fokus på ergonomi, hjælpemidler og fremme af det gode arbejdsmiljø mv.
- Tidlig indsats og samarbejde med virksomhederne om mulighederne for fastholdelse af den sygemeldte i job. Det ved brug af delvise raskmeldinger og virksomhedspraktikker.
- Tema- og inspirationsmøder for virksomheder om arbejdet med forebyggelse af sygefravær.
Tilgang af nyuddannede og fastholdelse af seniorer
Der er brug for alle på arbejdsmarkedet, og derfor et det vigtigt med en god inklusion af nyuddannede og fastholdelse af seniorer.
Det gør vi
- Støtter i overgangen til nyuddannet fra uddannelse til beskæftigelse.
- Udbyder mentoruddannelser.
- Arbejder med fastholdelse og inklusion af seniorer på arbejdspladserne.
Den inkluderende arbejdsplads
Mange ledige er gået i arbejde de seneste par år. Men der er stadig en stor gruppe af borgere længere væk fra arbejdsmarkedet, som der skal ydes en ekstra håndholdt indsats for at få inkluderet i lønnede timer på virksomhederne.
Det handler også om at støtte og inkludere målgruppen af personer med handicap på arbejdspladserne.
Virksomhedsvendt indsats med lønnede timer, som vejen ud af ledighed
Målgruppen af ledige med andre udfordringer end kun ledighed har i større grad brug for arbejdspladser, der er inkluderende og tager et socialt ansvar.
Det handler om at finde muligheder for ansættelse i lønnede timer. En god jobstart med efterværn i den første tid kan være med til at fastholde tilknytningen til arbejdspladsen og progression i antallet af løntimer.
Det gør vi
- Fokus på etabelering af ansættelse i lønnede timer og småjobs ude i virksomhederne.
- Udbredelse af det Sociale Frikort til de mest udsatte målgrupper.
- Samskabende og relationsopbyggende tilgang.
- Etablering af fleksjob og fokus på progression i timetal.
- EU Socialfondsprojekt ”Social inklusion i virksomheders grønne omstilling”.
- Støtter op om en god jobstart med efterværn i den første tid.
Personer med handicap i job
Borgere, som oplever at have en funktionsnedsættelse, der har betydning i deres arbejde eksempelvis fysisk funktionsnedsættelse, mental funktionsnedsættelse, ordblindhed med videre skal have den støtte, som de har behov for, for at blive ligestillet på arbejdsmarkedet. Det skal ske gennem en tværfaglig og helhedsorienteret indsats, der er tilpasset den enkelte borgers handicap, hvor job eller uddannelse altid er målet.
Det gør vi
- Samarbejder med Dansk Handicap Forbund om undervisning af medarbejdere på arbejdsmarkedsområdet i at spotte borgere med funktionsnedsættelser.
- Tilbyder ledige en afdækning af synlige/ikke synlige handicap og igangsætning af relevante indsatser.
- Støtter borgere med psykiske udfordringer i at blive en del af arbejdsmarkedet eller tage en uddannelse via IPS.
- Samarbejder med psykiatrien og socialpsykiatrien.
Socialt ansvar
Et vigtigt element i beskæftigelsesindsatsen er, at virksomhederne bidrager til et arbejdsmarked for alle og tager medansvar for udviklingen.
Virksomhedernes sociale ansvar gør den store forskel i beskæftigelsesindsatsen, og det vil Arbejdsmarkedsudvalget anerkende.
Det gør vi
- Arbejdsmarkedsudvalget hædrer en eller flere lokale virksomheder, der har gjort en særlig indsats for, at Tønder Kommune har et rummeligt arbejdsmarked gennem uddeling af ”Den Sociale Virksomhedspris”.
- Tønder Kommune uddeler CSR-mærket til lokale virksomheder, der påtager sig et socialt ansvar ved at give plads til udsatte borgere samt bidrager til uddannelsen af fremtidens arbejdskraft.
Tværfagligt samarbejde i Tønder Kommune
Målgruppen af ledige, der har andre udfordringer end kun ledighed får i mange i tilfælde hjælp fra andre dele af den kommunale forvaltning. Deres udfordringer kan inkludere psykiske udfordringer, sundhedsproblemer, sociale forhold, økonomiske vanskeligheder og meget mere. For at kunne tilbyde den bedst mulige støtte og hjælp, er det nødvendigt med koordinering af indsatsen på tværs af fagområderne.
Det gør vi
- Koordinerer indsatsen på tværs af fagområder i samarbejde med borgerne.
- Fælles visitationsteam mellem Jobcenteret, Ydelsesafdelingen samt Børn- og Familieafdelingen.
- Tidligt og tværfagligt samarbejde omkring den enkelte borger med henblik på tilrettelæggelse af en beskæftigelsesrettet indsats.
- Et ”Bolig-socialt team”, der har fokus på forebyggelse af beboelse i usunde boliger.